• Wykaz lektur na rok szkolny 2023/2024

        •  

          • I etap edukacyjny (klasy I – III)

          Pozycje lektur do wspólnego i indywidualnego czytania:

          Hans Christian Andersen – Baśnie (do wyboru);
          Justyna Bednarek – Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych);
          Jan Brzechwa – wiersze ze zbioru Brzechwa dzieciom;
          Waldemar Cichoń – Cukierku, ty łobuzie!;
          Agnieszka Fraczek – Rany Julek. O tym jak Julian Tuwim został poetą;

          Dorota Gellner - Wścibscy;

          Julita Grodek - Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie;
          Tom Justyniarski - Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca;
          Grzegorz Kasdepke – Detektyw Pozytywka;
          Piotr Kordyasz- Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły (fragmenty);
          Barbara Kosmowska –Dziewczynka z parku;
          Zofia Kossak-Szczucka - Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata;
          Maria Kruger Karolcia;
          Åsa Lind -Piaskowy Wilk;
          Astrid Lindgren – Dzieci z Bullerbyn;
          Hugh Lofting – Doktor Dolittle i jego zwierzęta;
          Aleksandra i Daniel Mizielińscy - Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych
          Joanna Papuzińska – Asiunia;
          Danuta Parlak – Kapelusz Pani Wrony;
          Roman Pisarski – O psie, który jeździł koleją;
          Janina Porazińska – Pamiętnik Czarnego Noska;
          Maria Terlikowska – Drzewo do samego nieba;
          Julian Tuwim – Wiersze dla dzieci;
          Barbara Tylicka O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśniach i legendach;
          Danuta Wawiłow – Najpiękniejsze wiersze;
          Łukasz Wierzbicki – Afryka Kazika;
          Łukasz Wierzbicki – Dziadek i niedźwiadek.

          • II etap edukacyjny (klasy IV – VI)

          Lektury obowiązkowe:

          Jan Brzechwa – Akademia pana Kleksa;
          Janusz Christa – Kajko i Kokosz. Szkoła latania, komiks;
          Rene Gościnny i Jean-JacquesaSempe – Mikołajek (wybór opowiadań);
          Ignacy Krasicki – wybrane bajki;
          CliveStaples Lewis – Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa;
          Adam Mickiewicz – Powrót taty, Pani Twardowska, Pan Tadeusz (fragmenty, w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego);
          Ferenc Molnar – Chłopcy z Placu Broni;
          Bolesław Prus – Katarynka;

          Henryk Sienkiewicz – W pustyni i w puszczy;
          Juliusz Słowacki – W pamiętniku Zofii Bobrówny;
          John Ronald Reuel Tolkien – Hobbit, czyli tam i z powrotem;
          Józef Wybicki – Mazurek Dąbrowskiego;
          Wybrane mity greckie (w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, Syzyfie, Demeter i Korze, Dedalu i Ikarze, Heraklesie, Tezeuszu i Ariadnie, Orfeuszu i Eurydyce);
          Biblia (stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, miłosiernym Samarytaninie);
          Wybrane podania i legendy polskie (w tym o Lechu, Piaście, Kraku i Wandzie);
          Wybrane baśnie polskie i europejskie (w tym Kopciuszek Charlesa Perraulta i Bajka o rybaku i rybce Aleksandra Puszkina);
          Wybrane wiersze Władysława Bełzy, Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Mickiewicza, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Słowackiego, Leopolda Staffa, Tuwima, ks. Jana Twardowskiego oraz pieśni i piosenki patriotyczne.

          Lektury uzupełniające (obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym), na przykład:

          Adama Bahdaj – Kapelusz za 100 tysięcy;
          Frances Hodgson Burnett – Tajemniczy ogród, lub inna powieść;
          Lewis Carroll – Alicja w Krainie Czarów;
          Carlo Collodi Pinokio;
          Aleksandr Dumas – Trzej muszkieterowie;
          John Flanagan - Zwiadowcy. Księga 1. Ruiny Gorlanu;
          Olaf Fritsche – Skarb Troi;
          Emilia KiereśRzeka;
          Joseph Rudyard Kipling – Księga dżungli;
          Janusz Korczak – Król Maciuś Pierwszy;
          Rafał Kosik, - Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi;
          Zofia Kossak-Szczucka - Topsy i Lupus;
          Marcin Kozioł – Skrzynia Władcy Piorunów;
          Selma Lagerlof – Cudowna podróż;
          Stanisław Lem – Cyberiada (fragmenty)
          Bolesław Leśmian - Klechdy sezamowe;
          Wybrana powieść Kornela Makuszyńskiego;
          Andrzej Maleszka – Magiczne drzewo;
          Alan Aleksander Milne Kubuś Puchatek;
          Lucy Maud Montgomery – Ania z Zielonego Wzgórza;
          Wybrana powieść Małgorzaty Musierowicz
          Ewa Nowak – Pajączek na rowerze;
          Edmund Niziurski – Sposób na Alcybiadesa;
          Sat-Okh – Biały Mustang;
          Longin Jan Okoń Tecumseh;
          Ferdynand Antoni Ossendowski Słoń Birara;
          Jacek Podsiadło - Czerwona kartka dla Sprężyny;
          Henryk Sienkiewicz – Janko Muzykant;
          Wybrana powieść Alfreda Szklarskiego;
          Mark Twain – Przygody Tomka Sawyera;
          Louis de Wohl Posłaniec króla;
          Wybrane pozycje z serii “Nazywam się…” (np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Curie-Skłodowska, Jan Paweł II i in.)
          oraz inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela.

          • III etap edukacyjny (klasy VII – VIII)

          Lektury obowiązkowe:

          Charles Dickens – Opowieść wigilijna;
          Aleksander Fredro – Zemsta;
          Wybór fraszek, pieśni i trenów (w tym tren I, V, VII, VIII) Jana Kochanowskiego,
          Aleksander Kamiński – Kamienie na szaniec;
          Ignacy Krasicki – Żona modna;
          Adam Mickiewicz – Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, II część Dziadów, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie, Pan Tadeusz (całość);
          Antoine de Saint-Exupery – Mały Książę;
          Henryk Sienkiewicz – Quo vadis i Latarnik;
          Juliusz Słowacki – Balladyna;
          Stefan Żeromski – Syzyfowe prace;
          Sławomir Mrożek – Artysta;
          Melchior Wańkowicz –Tędy i owędy (wybrany reportaż);
          Wybrane wiersze Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta oraz fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.

          Lektury uzupełniające (obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym), na przykład:

          Miron Białoszewski – Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty);
          Wybrana powieść kryminalna Agathy Christie;
          Lloyd Cassel Douglas - Wielki Rybak;
          Arkady Fiedler – Dywizjon 303;
          AndréFrossard - Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II;
          Ernest Hemingway – Stary człowiek i morze;
          Barbara Kosmowska – Pozłacana rybka;
          Zofia Kossak-Szczucka Bursztyny(wybrane opowiadanie);
          Karolina Lanckorońska – Wspomnienia wojenne 22 IX 1939 – 5 IV 1945 (fragmenty)
          Bolesław Prus - Placówka, Zemsta;
          Eric – Emmanuel Schmitt – Oskar i pani Róża;
          Henryk Sienkiewicz – Krzyżacy, Sąd Ozyrysa;
          Nicolas Sparks - Jesienna miłość;
          Melchior Wańkowicz – Monte Cassino (fragmenty), Ziele na kraterze;
          lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże.

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa Sportowa z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego nr 8 w Oświęcimiu
      • 33 842-39-54
      • ul. Słowackiego 41 32-602 Oświęcim Poland
      • Kierownik gospodarczy 33 841 17 60 Kierownik hali sportowej 33 841 17 61 e-mail do kierownika hali: halasportowa@sp8oswiecim.edu.pl Pedagog/psycholog 33 841 17 62 Intendentka 33 841 17 63
  • Galeria zdjęć

      brak danych