PSYCHOLOG SZKOLNY
mgr Ewa Kowalska
PEDAGOG SZKOLNY/
SPECJALNY
mgr Edyta Kowalik
Poniedziałek
730 – 1230
930 – 1330
Wtorek
830 – 1500
800 – 1400
Środa
830 – 1230
1015 – 1415
Czwartek
800 – 1030
800 – 1300
Piątek
930 – 1330
800 – 1100
Drodzy rodzice
- 18.06.2024 13:17
- „ ZA KAŻDYM DZIECKIEM , KTÓRE W SIEBIE WIERZY STOI RODZIC, KTÓRY UWIERZYŁ W NIE JAKO PIERWSZY.”
wielkieslowa.pl
źródło: dzieci.png
Drodzy Rodzice!Na progu wakacji chcę przekazać Wam jeszcze garść refleksji, które przyszły mi do głowy podczas analizy problemów , jakie pojawiały się w trakcie mijającego roku szkolnego.
1. Rozmawiajmy z dziećmi nie tylko o ocenach, ale przede wszystkim pytajmy dziecko o jego samopoczucie, jak spędzało czas, poznajmy jego kolegów, koleżanki.
2. Stwarzajmy sytuacje uczciwej rywalizacji, gdzie każdy może czasem wygrać, czasem przegrać. Rozmawiajmy o porażce jako o sytuacji, która nie ma załamywać, ale pokazuje nam nad czym jeszcze trzeba popracować.
3. Traktujmy humor jako dobrą „przyprawę”tam, gdzie tylko to możliwe.
4. Pytajmy dziecko czego potrzebuje, mówmy mu też o swoich potrzebach.
5. Dbajmy nie tylko o intelekt, ale w równym stopniu rozwijajmy inteligencję emocjonalną( rozmawiajmy o tym co czujemy, nazywajmy emocje, mówmy , że nie każdy czuje to samo w danej sytuacji, uwrażliwiajmy dziecko na uczucia innych)
6. Przeprośmy dziecko, jeśli naszym zachowaniem je skrzywdziliśmy.
7. W sytuacjach konfliktowych wysłuchajmy wszystkich stron zanim wydamy wyrok.
8. Ustalmy zasady i czas korzystania z urządzeń elektronicznych- pamiętajmy że jeśli dziecko widzi rodziców spędzających czas online ono też czuje przyzwolenie na takie zachowanie.
9. Przypominajmy dzieciom zasady bezpieczeństwa w sieci.
10. Mówmy dzieciom, że je kochamy, że są dla nas ważne, przytulajmy je i dajmy im siłę.
Jesteście Państwo dla nas ważnymi partnerami w pracy wychowawczej. To Wy jesteście na pierwszej linii w wychowywaniu dzieci. To od Was zależy najwięcej. Przekonaliśmy się nieraz, jak ważna jest nasza współpraca. Zależy nam, żebyśmy umieli patrzeć w tym samym kierunku i byśmy umieli się nawzajem słuchać.
Niech wakacje dadzą nam siłę i dużo dobrej energii, byśmy mogli zacząć we wrześniu nową przygodę . Psycholog szkolny.
Drodzy Rodzice!Na progu wakacji chcę przekazać Wam jeszcze garść refleksji, które przyszły mi do głowy podczas analizy problemów , jakie pojawiały się w trakcie mijającego roku szkolnego.
- Rozmawiajmy z dziećmi nie tylko o ocenach, ale przede wszystkim pytajmy dziecko o jego samopoczucie, jak spędzało czas, poznajmy jego kolegów, koleżanki.
- Stwarzajmy sytuacje uczciwej rywalizacji, gdzie każdy może czasem wygrać, czasem przegrać. Rozmawiajmy o porażce jako o sytuacji, która nie ma załamywać, ale pokazuje nam nad czym jeszcze trzeba popracować.
- Traktujmy humor jako dobrą „przyprawę”tam, gdzie tylko to możliwe.
- Pytajmy dziecko czego potrzebuje, mówmy mu też o swoich potrzebach.
- Dbajmy nie tylko o intelekt, ale w równym stopniu rozwijajmy inteligencję emocjonalną( rozmawiajmy o tym co czujemy, nazywajmy emocje, mówmy , że nie każdy czuje to samo w danej sytuacji, uwrażliwiajmy dziecko na uczucia innych)
- Przeprośmy dziecko, jeśli naszym zachowaniem je skrzywdziliśmy.
- W sytuacjach konfliktowych wysłuchajmy wszystkich stron zanim wydamy wyrok.
- Ustalmy zasady i czas korzystania z urządzeń elektronicznych- pamiętajmy że jeśli dziecko widzi rodziców spędzających czas online ono też czuje przyzwolenie na takie zachowanie.
- Przypominajmy dzieciom zasady bezpieczeństwa w sieci.
- Mówmy dzieciom, że je kochamy, że są dla nas ważne, przytulajmy je i dajmy im siłę.
Jesteście Państwo dla nas ważnymi partnerami w pracy wychowawczej. To Wy jesteście na pierwszej linii w wychowywaniu dzieci. To od Was zależy najwięcej. Przekonaliśmy się nieraz, jak ważna jest nasza współpraca. Zależy nam, żebyśmy umieli patrzeć w tym samym kierunku i byśmy umieli się nawzajem słuchać.
Niech wakacje dadzą nam siłę i dużo dobrej energii, byśmy mogli zacząć we wrześniu nową przygodę.Psycholog szkolny. - Wróć do listy artykułów
Ostatnie artykuły
Obudź w sobie empatię....
Każdy człowiek mały i duży ma potrzeby. Potrzeby domagają się zaspokojenia. Wpływają na to, jak działamy, zachowujemy się i jakie podejmujemy decyzje. Już małe dziecko płaczem komunikuje brak w jakimś zakresie : „ zauważ mnie, zmień pieluchę, jestem głodny, przytul mnie”. Rodzic krzyczący na dziecko również wyraża potrzebę np. zrozumienia, nawiązania relacji, przestrzegania zasad, porządku.
Niewiele mówimy o naszych potrzebach, rzadko komunikujemy innym, co czujemy, co jest dla nas ważne. Przy dzisiejszym tempie życia częściej rozmawiamy „ służbowo” , wydajemy polecenia, ustalamy obowiązki, żyjemy pod presją terminów. I niestety często i łatwo oceniamy, krytykujemy, walczymy ze sobą, kto ma racje. Nie nastawiamy się na odczytywanie intencji podczas rozmowy, nie zauważamy tego czego nie widać gołym okiem. Tu przydatna jest metafora góry lodowej. Widzimy tylko jej czubek np. czyjeś zachowanie, słowa, reakcje ale nie widzimy, a czasem nie chcemy widzieć jego głębszych przyczyn ,tego co jest pod spodem, z czego one wynikają. A to właśnie jest ważne.
Co możemy zrobić?
- słuchać uważnie siebie nawzajem, pozwolić każdemu wypowiedzieć się, a nie tylko myśleć nad ciętą odpowiedzią, której udzielimy
- wysłuchać każdej strony konfliktu i szukać rozwiązań uwzględniających potrzeby każdej strony
- zwracać uwagę na empatię, uważność w relacji z drugą osobą, dostrzegać jej uczucia, potrzeby
- być w kontakcie z samym sobą, swoimi emocjami, potrzebami
- zadbać o swój własny dobrostan
- budować w kontakcie z innymi empatyczną, bezpieczna przestrzeń, służącą otwartości
- mówić językiem spokojnym, ze zrozumieniem, (wg Rosenberga to język żyrafy) a nie agresywnym, oceniającym, złośliwym, atakującym, przyklejającym etykiety (wg Rosenberga to język szakala)
- wyrażać swoje potrzeby bez atakowania innych
- nazywać swoje emocje i emocje innych - z czymś, co jest nazwane łatwiej można sobie poradzić
- pamiętać o tym, ze każdy ma swoja historię i często ona wpływa na reakcje i zachowania
- poznać potrzeby - poniżej link do materiału krótko obrazującego piramidę potrzeb Maslowa
https://jamboard.google.com/d/1H3wg93rG4AZk0GE7PYR6v6TEXIYPmaJDUNjlGU77kkA/edit?usp=sharing
Życzę wielu dobrych relacji i udanych, owocnych rozmów bez agresji, atakowania się nawzajem, pełnych ciepła, zrozumienia i życzliwości.
Ewa Kowalska
WAŻNE
Bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i opiekunów oraz nauczycieli
Szanowni Państwo Dyrektorzy, w związku z rozpoczęciem nowego roku szkolnego 2021/2022, chcemy kontynuować pomoc dzieciom i młodzieży przeżywającym kłopoty i trudności, spowodowane m.in. skutkami izolacji rówieśniczej podczas epidemii COVID-19 oraz zapewnić im adekwatne wsparcie psychologiczne.
Od 6 września działa całodobowa, bezpłatna, ogólnopolska infolinia dla dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów. Pod numerem telefonu 800 800 605 dzieci i młodzież, ale także rodzice, nauczyciele i pedagodzy będą mogli uzyskać profesjonalną pomoc doświadczonych psychologów, pedagogów i prawników.
Aby skorzystać z pomocy wystarczy zadzwonić na infolinię, gdzie profesjonalni konsultanci odpowiedzą na wszystkie pytania, doradzą, co można zrobić w danej sytuacji. Rozmówcy nie muszą się przedstawiać, mają zapewnioną dyskrecję i anonimowość.
Zachęcamy także do skorzystania z kontaktu mailowego pomagamy@1815.pl
W załączeniu przekazujemy plakat i zachęcamy do upowszechnienia informacji w szkołach i placówkach.
Z wyrazami szacunku
Departament Wychowania i Edukacji Włączającej
Ministerstwo Edukacji i Nauki