• Godziny otwarcia biblioteki

        •  

            PONIEDZIAŁEK   

               WTOREK           ŚRODA         CZWARTEK        PIĄTEK     

          700 - 1300

          800 - 1300 800 - 1520 730 - 1310  700 - 1300

           

           

           

           

      • „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa – Priorytet 3” 2018

                    „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa – Priorytet 3” to rządowy program wspierania szkół w obszarze rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. W czasach kiedy większość osób korzysta z elektronicznych urządzeń, ważne jest pobudzenie aktywności czytelniczej uczniów poprzez możliwość korzystania z uatrakcyjnionego, dzięki finansowemu wsparciu programu, księgozbioru  biblioteki.

                    Aby jeszcze pełniej przekonać rodziców o tym, jak wartościowe może być czytanie, w ramach działalności psychoedukacyjnej szkoły podczas zebrań  w lutym  rodzice wysłuchają  pogadanki „Wpływ czytelnictwa na rozwój dzieci”.

                               Każdy z rodziców chce przekazać swojemu dziecko to co najlepsze i wyposażyć je we wszystko, co pomoże  mu się rozwijać jak najpełniej.  Na pewno nie jest to tylko tablet, laptop, nowa gra. Z całą pewnością  jest to uwaga, której dziecko  oczekuje, nasz czas, który możemy mu poświecić, wspólne chwile tak cenne i niepowtarzalne. Czasem wcale nie potrzeba poszukiwać skomplikowanych sposobów kształtowania osobowości dziecka, warto zacząć po prostu od zachęty do sięgnięcia po książkę. Zawsze podkreślam, że nie wystarczy tylko mówić, o wiele skuteczniejsze jest modelowanie zachowania dziecka poprzez pokazanie mu jak my, dorośli coś robimy, a nie tylko mówimy o tym, że tak trzeba. Możemy więc zabrać dziecko do biblioteki, żeby poczuło atmosferę i zapach  tego miejsca. A nuż wypożyczanie lub kupowanie książek wejdzie w nawyk i stanie sie nieodłącznym elementem jego życia.

                  Joanna Papuzińska pisze, że „nawyk czytania książek jest posagiem intelektualnym, który dziecko wynosi z domu”. Otwiera małego człowieka na świat, przybliża mu go, pokazuje wartości, kształtuje jego  charakter i uczy jak można pięknie i dobrze żyć. Kontakt ze słowem pisanym pobudza wyobraźnię, uczy zachowania w różnych sytuacjach i w relacjach z innymi ludźmi. Autorka książki „Czytania domowe” przekonuje, że czytanie  niemowlętom wspomaga rozwój części mózgu, odpowiedzialnych za rozumienie i artykułowanie mowy, wspomaga naukę rozumienia mowy. Poznawanie bohaterów baśni i bajek, powieści ułatwia wejście w  świat ich emocji. Przygody bohaterów uczą czytelnika zachowań społecznie akceptowanych, a także umiejętności rozróżniania dobra od zła. Czytanie poszerza zasób słownictwa dziecka i wspomaga je w radzeniu sobie  nawet z zaburzeniami dyslektycznymi. Sprawia, że jego wypowiedzi stają się bogatsze w treść, ale także pomaga dziecku zastąpić wyrazy podobnymi w znaczeniu, ale np. prostszymi w pisowni. Podążanie śladem bohaterów powieści pomaga dziecku w rozwoju jego wrażliwości emocjonalnej. Dzisiaj rzadko rozmawiamy o uczuciach, dlatego ważny jest każdy sposób, by przybliżyć dzieciom ten element życia. Trzeba o nich mówić, nazywać je i pomóc wyrażać w sposób społecznie akceptowany. Nie zakazywać ich przeżywania, ale uwrażliwiać na ich uzewnętrznianie zgodne z zasadami, bez  czynienia krzywdy innym.

                 Książki  pomagają dziecku kształtować pozytywny obraz siebie. Dają możliwość wzbogacenia zasobu wiadomości, co zaprocentuje niewątpliwie, kiedy zostanie ono już uczniem. Czytanie umożliwia znalezienie się  w miejscach, gdzie może nie dane nam będzie nigdy dotrzeć, w czasach, w których żyli nasi przodkowie. Literatura fantastyczna rozbudza zaś wyobraźnię, zabiera nas w przyszłość i w światy, które istnieją tylko w umysłach pisarzy.

                 Czytanie buduje szczególny rodzaj więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami, a dziećmi.  Pozwala być  blisko i razem przeżywać przygody postaci z baśni czy bajek . Jestem pewna, że w sercach wielu z nas żyją ciągle te chwile, które ktoś nam podarował, towarzyszył nam, był  tuż obok, okazał zainteresowanie. Pamiętam z dzieciństwa te wieczory, kiedy przy zgaszonym świetle mój tata opowiadał mi bajki, czasem te znane mi, czasem wymyślane, na które szczególnie czekałam. Rysowałam w wyobraźni obrazy, inspirowane opowieścią. Były to ważne chwile, skoro  zapisały się na tak długo w mojej pamięci.

                 Literatura pełna jest różnorodnych historii, pomysłów na ich rozwiązanie. Ukazuje różne sposoby myślenia i działania. Może pomóc w radzeniu sobie w trudnych sytuacjach, podpowiedzieć rozwiązanie nurtującego nas  problemu.

                 Każdy z nas, mających wpływ na rozwój psychiczny dzieci  musi sobie więc zadać pytanie, czy naprawdę chcemy wychować istoty głuche, ślepe, nieme i nieczułe, które rozwijają się w samotności, w przestrzeni pomiędzy okiem, a ekranem tabletu czy laptopa. Umberto Eco powiedział: „kto czyta książki, żyje podwójnie”. Jeżeli więc nie chcemy, aby nasz maluszek żył w jednowymiarowym świecie pozbawionym prawdziwych emocji, zróbmy wszystko, by polubił literaturę, aby sięgał po książkę w sposób spontaniczny, pozbawiony presji i przymusu. Żeby rozwój intelektualny przeplatał się z inteligencją emocjonalną.

                 A może w ramach noworocznych postanowień spróbujmy znaleźć 10 minut, choć kilka razy w tygodniu, by wspólnie  przeczytać  fragment książki i podzielić się refleksjami o nim z naszym dzieckiem. Życzę,  by się  to Państwu  udało w codziennym pośpiechu i zabieganiu.

                                                                                                                  Ewa Kowalska

                                                                                                             psycholog szkolny

         

                    W ramach programu „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa – Priorytet 3” w ciągu całego roku w szkole odbywają się  konkursy czytelnicze, plastyczne i akcje promujące czytelnictwo. Wierzymy, że możliwość skorzystania z ciekawych książek, które znalazły swoje miejsce na półkach biblioteki szkolnej, na pewno wpłynie na rozwój zainteresowań i przyczyni się do  kształtowania twórczych postaw naszych uczniów. Czytanie to naprawdę dobra forma spędzania wolnego czasu.      

        Oto lista zakupionych w ramach programu książek:

        „Dynastia Miziołków” – Joanna Olech

        „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek” – Justyna Bednarek

        „Cukierku, ty łobuzie” – Waldemar Cichoń

        „Baśnie” Ilustrował J. M. Szancer – Hans Christian Andersen,

        „Oto jest   Kasia” – Mira   Jaworczakowa

        „Detektyw Pozytywka” – Grzegorz Kasdepke

        „Karolcia” – Maria Kruger

        „Dzieci z Bullerbyn” – Astrid Lindgren

        „Doktor Dolittle i jego zwierzęta” – Hugh Lifting

        „Asiunia” – Joanna Papuzińska

        „O psie, który jeździł koleją”- Roman Pisarski

        „Pamiętnik Czarnego Noska” – Janina Porazińska

        „Afryka Kazika” – Łukasz Wierzbicki

        „Dziadek i niedźwiadek” – Łukasz Wierzbicki

        „Zaczarowana zagroda” – Czesław Centkiewicz

        „Anaruk chłopiec z Grenlandii” – Czesław Centkiewicz

        „Kapelusz Pani Wrony” – Danuta Parlak

        „Sposób na Elfa” – Marcin Pałasz

        „Elfie, gdzie jesteś?!” – Marcin Pałasz

        „Elf i dom strachów” – Marcin Pałasz

        „Elf i pierwsza Gwiazdka” – Marcin Pałasz

        „Licencja na zakochanie” – Marcin Pałasz

        „O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśniach i legendach – Barbara   Tylicka

        „Drzewo do samego nieba” – Maria Terlikowska

        „W pustyni i w puszczy” – Henryk Sienkiewicz

        „Czarne Stopy” – Seweryna Szmaglewska

        „Kajko i Kokosz. Szkoła latania” – Janusz Christa

        „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi” – Rafał   Kosik

        „Bajka o rybaku i rybce” – Aleksander Puszkin (tł. Julian  Tuwim)

        „Magiczne drzewo”  komplet T. 1-8 – Andrzej Maleszka

        „Magiczne drzewo. Berło”  – Andrzej Maleszka

        „Magiczne drzewo. Czas robotów”  – Andrzej Maleszka

        „Oskar i pani Róża” – Eric-Emmanuel Schmitt

        „Mały Książę” – Antoine de Saint-Exupery

        „Dziady (cz.II)” – Adam Mickiewicz

        „Opowieść wigilijna” – Karol Dickens

        „Balladyna” – Juliusz Słowacki

        „Akademia Pana Kleksa” – Jan Brzechwa

        „Mikołajek” – Sempe i Goscinny

        „Tomek w krainie kangurów” – Alfred Szklarski

        „Przygody Tomka Sawyera” – Mark Twain

        „Chłopcy z Placu Broni” – Ferenc Molnar

        „Quo vadis” – Henryk Sienkiewicz

        „Pajączek na rowerze” – Ewa Nowak

        „Bardzo biała wrona” – Ewa Nowak

        „Wszystko, tylko nie mięta” – Ewa Nowak

        „Lawenda w chodakach” – Ewa Nowak

        „Miłość bez konserwantów” – Agnieszka Tyszka

        „Kiedyś na pewno” – Ewa Nowak

        „Most do Terabithii” – Katherine Paterson

        „Ponad wszystko” – Nicola Yoon

        „Tajemniczy opiekun” – Jean Webster

        „Korona. Rywalki” t.5 – Kiera Cass

        „Basia i biwak” – Zofia Stanecka

        „Basia i Boże Narodzenie” – Zofia Stanecka

        „Basia i upał w zoo” – Zofia Stanecka

        „Basia i gotowanie” – Zofia Stanecka

        „Klątwa dziewiątych urodzin”  – Marcin Szczygielski

        „Czarny młyn”  – Marcin Szczygielski

        „Tuczarnia motyli” –  Marcin Szczygielsk

        „Mały Rubi w tarapatach” – Holly Webb

        „Mgiełka porzucona kotka” – Holly Webb

        „Smyk uprowadzony szczeniak” – Holly Webb

        „Łezka. Przerażona kotka” – Holly Webb

        „Zły kocurek. Gwiazdka” – Nick Bruel

        „Zły kocurek. Kąpiel” – Nick Bruel

        „Zły kocurek. Sto lat” – Nick Bruel

        „Zły Kocurek i dziecko” – Nick Bruel

        „Perry Jackson i bogowie. Pakiet tom 1-5” – Rick Riordan

        „Zwiadowcy. Księga  7. ” – John Flanagan

        „Zwiadowcy. Księga  8” – John Flanagan

        „Leszek Peszek i Turecki Pieprz” –  Marko Kitti

        „Leszek Peszek” – Marko Kitti

        „Leszek Peszek i jego najlepszy przyjaciel” – Marko Kitti

        „Hej, Jędrek! Kłopoty z dziewczynami?”  – Rafał Skarżycki

        „Hej, Jędrek! Przepraszam, czy tu borują?” –  Rafał Skarżycki

        „Hej, Jędrek! Szukasz guza?” –  Rafał Skarżycki

        „Hej, Jędrek! Gdzie moja forsa?” –  Rafał Skarżycki

        „Hej, Jędrek! Masz cykora” –  Rafał Skarżycki

        „Tajemnica siedmiu goli samobójczych” – Roberto Santiago

        „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai. Tajemnica cyrku” –  Martin  Widmark, Halena   Willis

        „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai. Tajemnica gazety” –   Martin  Widmark, Halena   Willis

        „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai. Tajemnica biblioteki” – Martin  Widmark, Halena   Willis

        „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai. Tajemnica mody” – Martin  Widmark, Halena   Willis

        „Już czytam. Monia ratuje faraona” – Agnieszka Stelmaszyk

        „Już czytam. Fiord i zaginiony naszyjnik” – Agnieszka Stelmaszyk

        „Już czytam. Niezwykła komórka” – Marzena Kwietniewska-Talarczyk

         „Minecraft. Modyfikacje dla młodych bystrzaków”

        „Bzik & Makówka przedstawiają. Autograf za milion dolarów”  – Rafał  Witek

        „Bzik & Makówka przedstawiają. Maliny zza żelaznej kurtyny”  – Rafał  Witek

        „Dzienniki Nikki. Ja wiem lepiej” – Rachel Renee Russell

        „Dzienniki Nikki. Królowa dramatu” – Rachel Renee Russell

        „Dzienniki Nikki. To nie moja bajka” – Rachel Renee Russell

        „Ronaldo chłopiec, który wiedział, czego chce”  – Yvette   Żółtowska-  Darska

        „Pięć królestw. T.1 Łupieżcy niebios” – Brandon Mull

        „Pięć królestw. T.2 Błędny rycerz” – Brandon Mull

        „Pięć królestw. T.3 Strażnicy kryształów” – Brandon Mull

        „Pięć królestw. T.4 Tkacze śmierci” – Brandon Mull

        „Pięć królestw. T.5 Skoczkowiie” – Brandon Mull

        „Tam, gdzie spadają anioły” – Dorota Terakowska

        „Sezon na zielone kasztany” – Barbara Kosmowska

        „Samotni.pl” – Barbara Kosmowska

        „Kroplówka z marzeniami” – Marta Madera

        „Śmiechu warte” – Agnieszka Frączek

        „Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą” – Agnieszka Frączek

        „Zosia i jej zoo. Ulubione zwierzaki Zosi” – Amelia Cobb

        „Zosia i jej zoo. Kapryśny przyjaciel” – Amelia Cobb

        „Zosia i jej zoo. Rozbrykana wydra morska” – Amelia Cobb

        „Zosia i jej zoo. Puchata foczka” – Amelia Cobb

        „Zosia i jej zoo. Figlarna panda” – Amelia Cobb

        „Bracia Lwie Serce” – Astrid Lindgren

        „Emil ze Smalandii” – Astrid Lindgren

        „Mio, mój Mio” – Astrid Lindgren

        „Dzieci z Leszczynowej Górki” – Maria Kownacka

        „Księga dżungli” – Rudyard Kipling

        „Sposób na Alcybiadesa” – Edmund Niziurski

        „Niewiarygodne przygody Marka Piegusa” – Edmund Niziurski

        „Pan samochodzik i niesamowity dwór” – Zbigniew Nienacki

        „Pan samochodzik i wyspa złoczyńców” – Zbigniew Nienacki

        „Pan samochodzik i złota rękawica” – Zbigniew Nienacki

        „Pan samochodzik i Templariusze” – Zbigniew Nienacki

        „O wróbelku Elemelku” – Hanna Łochocka

        „Przygody Filonka Bezogonka” – Gosta Knutsson

        „Puc, Bursztyn i goście” – Jan Grabowski

        „Przygody Sherlocka Holmesa” – Arthur Conan Doyle

        „Poczwarka” – Dorota Terakowska

        „Tomek na Czarnym Lądzie” – Alfred Szklarski

        „Tomek w grobowcach faraonów” – Alfred Szklarski

        „Tomek w tarapatach” – Alfred Szklarski

        „Wnuczka do orzechów” – Małgorzata Musierowicz

        „Ciotka Zgryzotka” – Małgorzata Musierowicz

        „W 80 dni dookoła świata” – Juliusz Verne

        „Lipcowe przypadki Agatki” – Sławomir Hanak

        „Czytam sobie. Parasol pana Pantalona”  – Zbigniew  Dmitroca, Marianna Sztyma

        „Czytam sobie”  –  pakiet  „Łowcy przygód”

        „Jaśki. Album rodzinny” – Arrou –Vignod

        „Nela mała reporterka. Nela i tajemnice świata”

        „Nela mała reporterka. Nela i sekrety dalekich lądów”

        „Pepa w raju” – Katarzyna Ryrych

        „Łopianowe pole” – Katarzyna Ryrych

        „Pan Kardan i przygoda z vetustasem” – Justyna Bednarek

        „Szatan i spółka. Dalsze przygody szatana z siódmej klasy” –   Konrad T. Lewandowski

        „Mietek, drużyna i piwnica, której nie ma” – Marta H. Milewska

        „Dziura w gazecie” – Anita Głowińska

        „A niech to gęś kopnie” – Marta Guśniowska

        „Dom nie z tej ziemi” – Małgorzata Strękowska-Zaremba

        „Tata ma dziewczynę” – Ida Pierelotkin

        „Lolek” – Adam Wajrak

        „Assassins Creed. T.1 Renesans” – Oliver Bowden

        „Assassins Creed. T.2 Bractwo” – Oliver Bowden

        „World of Warcraft: Fale ciemności” – Aaron Rosenberg

        „Dziennik łowcy przygód. Extremalne Borneo” – Szymon Radzimierski

        „Przygody Zuzanki” – Jerzy Niemczuk

        „Tajemnica człowieka z blizną” – Paweł Beręsewicz

        „Stary Noe” – Zuzanna Orlińska

        „Kresek, Bartek i całkiem zwyczajny początek” – Kasia Nawratek

        „Teatr Niewidzialnych Dzieci” – Marcin Szczygielski

        „Kuba i Buba, czyli awantura do kwadratu” – Grzegorz Kasdepke

        „Tajemnicze zniknięcie detektywa Pozytywki” – Grzegorz  Kasdepke

        „Nieja i ja” – Antonina Kasprzak

        „Stawiam na Tolka Banana” – Adam Bahdaj

        „Baśniobór. Smocza Straż” – Brandon Mull

        „Niebo nad pustynią” – Anna Łacina

        „Telefony do przyjaciela” – Anna Łacina

        „Dziewczynka z parku” – Barbara Kosmowska

        „Dusia i Psinek-Świnek. Wszystko w porządku” – Justyna Bednarek

        „Malutka Czarownica” – Otfried Preussler

        „Latający detektyw” – Ake Holmberg

        „Pamiętnik 8-Bitowego Wojownika. Craftingowe sojusze” – Cube Kid

        „Pamiętnik 8-Bitowego Wojownika. Ścieżka diamentu” – Cube Kid

         Zapraszamy do biblioteki szkolnej!

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa Sportowa z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego nr 8 w Oświęcimiu
      • sekretariatsp8@eduoswiecim.pl
      • 33 842-39-54
      • ul. Słowackiego 41 32-602 Oświęcim 32-602 Oświęcim Poland
  • Galeria zdjęć

      brak danych