Godziny dyżurów:
PSYCHOLOG SZKOLNY
mgr Ewa Kowalska
PEDAGOG SZKOLNY/ SPECJALNY
mgr Edyta Kowalik
PONIEDZIAŁEK 1030 - 1500 830 - 1430 WTOREK 830 - 1330 800 - 1200 ŚRODA 800 - 1430 1000 - 1400 CZWARTEK 730 - 930 800 - 1200 PIĄTEK 830 - 1230 900 - 1300 Co możesz ofiarować swojemu dziecku, żeby było szczęśliwe?
- 16.03.2023 22:17
Co możesz ofiarować swojemu dziecku, żeby było szczęśliwe?
- Swój czas i uwagę.
2. Nieoceniające towarzyszenie.
Po prostu pobądźmy razem. Nie zawsze trzeba rozmawiać, zagadywać niewygodną ciszę. Czasem słowa są zbędne , a wystarczy gest, przytulenie, towarzyszenie, uśmiech. Nie zawsze wspólny czas z dzieckiem musimy poświęcić na jego ocenę, krytykę. Pamiętajmy, nie krytykujmy dziecka tylko jego zachowanie. To nie dziecko jest złe, to jego zachowanie jest złe, niegrzeczne. Dajmy sobie i dziecku prawo do popełniania błędu. Pokażmy swoją ludzka stronę, mówmy o swoich emocjach, o zmęczeniu, smutku jeśli go przeżywamy. Nie zawsze przecież musimy tryskać energią i humorem. Tym samym budujmy z dzieckiem autentyczna relacje. W rozmowach z dziećmi w szkole widać, jak mało wiedzą o emocjach i uczuciach, jak bardzo dalekie są te tematy i jak rzadko się o nich rozmawia. Starajmy się nie zaprzeczać emocjom dzieci kiedy mówią, „ boję się”, „nie jest mi zimno”, „ nie lubię Kasi”. Rozmawiajmy o przyczynach,dowiedzmy się co się stało że tak mówią. Wyraźmy zrozumienie dla ich emocji, choć nie pokrywają się może z naszymi.
- Zaprzestanie wiecznego zamartwiania się.
To czasem trudne. Jesper Juul w swojej książce ” zwraca uwagę na to, że ciągłe zamartwianie się nie służy ani rodzicom ani dzieciom. Osłabia ich poczucie własnej wartości, generuje lęk i przekonanie , że spotka je porażka i stanie się coś złego. Nie poprawia motywacji do działania. Autor proponuje „starać się wyrażać swoją troskę inaczej, na przykład: „Wygląda na to, że świetnie się bawisz, ale to chyba jest również trochę niebezpieczne, prawda?”.Można też nawiązać kontakt wzrokowy i powiedzieć: “Namalowałeś motyla i teraz go wycinasz? Wygląda na to, że świetnie się bawisz, ale trzymanie ostrych nożyczek blisko twarzy koleżanki wydaje się być trochę niebezpieczne”
- Pracę nad sobą
- Dobrą komunikację i szacunek
A na koniec proszę, uśmiechajmy się częściej do siebie.
(wykorzystano tekst z blogu Magdaleny Boćko- Mysiorskiej)
Grafika ze strony http://przedszkole12-ostrowwlkp.pl/dzien-chlopca/Ewa Kowalska- więcej
16 listopada- Międzynarodowy Dzień Tolerancji
- 17.11.2022 09:10
- W Deklaracji Na Temat Zasad Tolerancji przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ czytamy, że tolerancja to:
-respektowanie cudzych praw i cudzej własności;
-uznanie i akceptacja różnic indywidualnych;
-umiejętność słuchania, komunikowania się i rozumienia innych;
-docenianie rozmaitości kultur;
-otwarcie na cudze myśli i filozofię;
-ciekawość i nie odrzucanie nieznanego;
-uznanie, że nikt nie ma monopolu na prawdę.
Szacunek dla osób o odmiennym od naszego wyglądzie i poglądach nic nie kosztuje! - więcej
Obudź w sobie empatię....
Każdy człowiek mały i duży ma potrzeby. Potrzeby domagają się zaspokojenia. Wpływają na to, jak działamy, zachowujemy się i jakie podejmujemy decyzje. Już małe dziecko płaczem komunikuje brak w jakimś zakresie : „ zauważ mnie, zmień pieluchę, jestem głodny, przytul mnie”. Rodzic krzyczący na dziecko również wyraża potrzebę np. zrozumienia, nawiązania relacji, przestrzegania zasad, porządku.
Niewiele mówimy o naszych potrzebach, rzadko komunikujemy innym, co czujemy, co jest dla nas ważne. Przy dzisiejszym tempie życia częściej rozmawiamy „ służbowo” , wydajemy polecenia, ustalamy obowiązki, żyjemy pod presją terminów. I niestety często i łatwo oceniamy, krytykujemy, walczymy ze sobą, kto ma racje. Nie nastawiamy się na odczytywanie intencji podczas rozmowy, nie zauważamy tego czego nie widać gołym okiem. Tu przydatna jest metafora góry lodowej. Widzimy tylko jej czubek np. czyjeś zachowanie, słowa, reakcje ale nie widzimy, a czasem nie chcemy widzieć jego głębszych przyczyn ,tego co jest pod spodem, z czego one wynikają. A to właśnie jest ważne.
Co możemy zrobić?
- słuchać uważnie siebie nawzajem, pozwolić każdemu wypowiedzieć się, a nie tylko myśleć nad ciętą odpowiedzią, której udzielimy
- wysłuchać każdej strony konfliktu i szukać rozwiązań uwzględniających potrzeby każdej strony
- zwracać uwagę na empatię, uważność w relacji z drugą osobą, dostrzegać jej uczucia, potrzeby
- być w kontakcie z samym sobą, swoimi emocjami, potrzebami
- zadbać o swój własny dobrostan
- budować w kontakcie z innymi empatyczną, bezpieczna przestrzeń, służącą otwartości
- mówić językiem spokojnym, ze zrozumieniem, (wg Rosenberga to język żyrafy) a nie agresywnym, oceniającym, złośliwym, atakującym, przyklejającym etykiety (wg Rosenberga to język szakala)
- wyrażać swoje potrzeby bez atakowania innych
- nazywać swoje emocje i emocje innych - z czymś, co jest nazwane łatwiej można sobie poradzić
- pamiętać o tym, ze każdy ma swoja historię i często ona wpływa na reakcje i zachowania
- poznać potrzeby - poniżej link do materiału krótko obrazującego piramidę potrzeb Maslowa
https://jamboard.google.com/d/1H3wg93rG4AZk0GE7PYR6v6TEXIYPmaJDUNjlGU77kkA/edit?usp=sharing
Życzę wielu dobrych relacji i udanych, owocnych rozmów bez agresji, atakowania się nawzajem, pełnych ciepła, zrozumienia i życzliwości.
Ewa Kowalska
WAŻNE
Bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i opiekunów oraz nauczycieli
Szanowni Państwo Dyrektorzy, w związku z rozpoczęciem nowego roku szkolnego 2021/2022, chcemy kontynuować pomoc dzieciom i młodzieży przeżywającym kłopoty i trudności, spowodowane m.in. skutkami izolacji rówieśniczej podczas epidemii COVID-19 oraz zapewnić im adekwatne wsparcie psychologiczne.
Od 6 września działa całodobowa, bezpłatna, ogólnopolska infolinia dla dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów. Pod numerem telefonu 800 800 605 dzieci i młodzież, ale także rodzice, nauczyciele i pedagodzy będą mogli uzyskać profesjonalną pomoc doświadczonych psychologów, pedagogów i prawników.
Aby skorzystać z pomocy wystarczy zadzwonić na infolinię, gdzie profesjonalni konsultanci odpowiedzą na wszystkie pytania, doradzą, co można zrobić w danej sytuacji. Rozmówcy nie muszą się przedstawiać, mają zapewnioną dyskrecję i anonimowość.
Zachęcamy także do skorzystania z kontaktu mailowego pomagamy@1815.pl
W załączeniu przekazujemy plakat i zachęcamy do upowszechnienia informacji w szkołach i placówkach.
Z wyrazami szacunku
Departament Wychowania i Edukacji Włączającej
Ministerstwo Edukacji i Nauki