PSYCHOLOG SZKOLNY
mgr Ewa Kowalska
PEDAGOG SZKOLNY/
SPECJALNY
mgr Edyta Kowalik
Poniedziałek
730 – 1230
930 – 1330
Wtorek
830 – 1500
800 – 1400
Środa
830 – 1230
1015 – 1415
Czwartek
800 – 1030
800 – 1300
Piątek
930 – 1330
800 – 1100
Październik miesiącem zdrowia psychicznego
- 22.11.2024 09:10
- Zdrowie jest jak morskie falewięc dbam o nie doskonale...
Taki cytat autorstwa uczniów kl 7b świetnie wskazuje sens i potrzebę pracy nad naszym zdrowiem zarówno fizycznym jak i psychicznym. Październik uznawany jest często jako miesiąc szczególnej uwagi kierowanej na kondycję psychiczną. Dlatego uczniowie klas 1c,3a, 4a, 4b, 5a wraz z wychowawcami wykonali pouczające plakaty, a uczniowie klasy 7b pod kierunkiem wychowawcy stworzyli mądre cytaty o zdrowiu psychicznym. Wszyscy otrzymali słodkie nagrody. - więcej
Dzień Zdrowia Psychicznego
- 11.10.2024 08:21
- 10 października - Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego
Źródło:pixabay
„Szlachetne zdrowie
nikt się nie dowie
jako smakujesz
aż się zepsujesz... „
…..pisał kiedyś polski poeta Jan Kochanowski. Zapytałam uczniów naszej szkoły, z czym im kojarzy się zdrowie psychiczne? Pytanie wcale nie było takie proste. Ale odpowiedzi ciekawe i głębokie świadczące o ich wysokiej wrażliwości i intuicji, szerokim podejściu do tematu.
Oto niektóre z nich:
-,,zdrowie psychiczne jest wtedy kiedy nie jesteś chory psychicznie i nie masz problemów psychicznych”- czyli prosto z mostu
-,,jak nie masz urazów po wypadku”- tu dotknięto poważnego problemu stresu pourazowego
-,, jak normalnie chodzisz, nie krzyczysz, nie kłócisz się, nie robisz głupot, nie bijesz się, nie dokuczasz innym, nie mówisz brzydkich słów”- czyli inni czują się z Tobą dobrze i bezpiecznie
-,,z szanowaniem siebie nawzajem”- oj naprawdę byłoby nam łatwiej żyć
-,,kojarzy mi się z dobrymi emocjami”- bardzo psychologicznie
-,,chory psychicznie człowiek nie wie co się z nim dzieje”- empatyczna i dojrzała odpowiedź
-,,zdrowie psychiczne kojarzy mi się ze sprawnością, zdrowym odżywianiem, brakiem złości”- ta odpowiedź bardzo wpisuje się w ideę naszej szkoły
(odpowiedzi udzielili Lila, Karol, Mateusz z klasy 4 oraz uczniowie klasy 3a)
Pamiętaj!
Dbaj o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne.
Szukaj osób, z którymi możesz porozmawiać o swoich problemach.
Pamiętaj, że z każdej sytuacji jest wyjście.
Naucz się prosić o pomoc.
Dbaj o dobre relacje z innymi.
Bądź częściej w realu niż w sieci.
Dbaj o siebie, naucz się relaksować!
Psycholog szkolny - więcej
Dojrzałość szkolna
- 24.06.2024 09:55
- Kilka słów …
… DO RODZICÓW UCZNIÓW KL. 1 SP
Dojrzałość szkolna
Fakt pójścia do szkoły stanowi bardzo ważny moment w życiu dziecka. Razem
z dzieckiem wydarzenie to przeżywają rodzice – z jednej strony radość (moje dziecko idzie do szkoły), z drugiej niepokój (czy da sobie radę).
To w jakim stopniu dziecko poradzi sobie w rzeczywistości szkolnej zależy od stopnia jego dojrzałości szkolnej. A DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA to taki poziom rozwoju intelektualnego, emocjonalno-społecznego i fizycznego dziecka, który pozwala sprostać obowiązkom szkolnym.
Zatem nie tylko ZNAJOMOŚĆ LITEREK, UMIEJĘTNOŚĆ PISANIA I CZYTANIA jest jedynym warunkiem dobrego startu w szkole. Oceniając gotowość naszego dziecka do podjęcia obowiązku szkolnego zwróćmy uwagę na rozwój wszystkich w/w sfer.
-rozwój umysłowy – to rozwój funkcji poznawczych, które umożliwią osiąganie dobrych wyników w nauce: zdolność skupienia uwagi, zapamiętywania, odtwarzania materiału, prawidłowy rozwój mowy.
-rozwój fizyczny – stosowne do wieku ukształtowanie kości, mięśni, narządów zmysłów, które zapewnią odpowiednią odporność dziecka na długie siedzenie w ławce, na zmęczenie, wysiłek fizyczny. Bardzo ważna w rozwoju motorycznym dziecka jest sprawność rąk - niezbędna przy nauce pisania.
-rozwój emocjonalno-społeczny – rozwój układu nerwowego, który zapewnia dostateczną motywację do nauki, umiejętność panowania nad sobą, umiejętność bycia w grupie, podporządkowywania się poleceniom, dostosowywania się do wymagań grupy.
Ideałem byłaby harmonia i równy rozwój powyższych sfer. Jednak często dochodzi pomiędzy nimi do mniejszych lub większych różnic. Wskazane jest więc, by rodzice bacznie obserwowali rozwój dziecka, towarzyszyli i pomagali w wyrównywaniu niedociągnięć. Odbywać się to może we wspólnej zabawie i nauce.
Warto przez wakacyjne tygodnie zadbać o wszechstronny rozwój dziecka:- ćwiczmy ręce: możemy budować zamki z piasku, lepić plastelinowe ludziki, malować farbami, rysować, wycinać, wyrabiać wspólnie ciasto, lepić np.: pierogi;
- ćwiczmy orientację: spacerujmy po lesie (w prawą i lewą stronę), układajmy szyszki;
- usprawniajmy mięśnie: grajmy w piłkę, możemy jeździć na rowerze, wędrować po górach, pływać;
- wzbogacajmy język: rozmawiamy z dzieckiem, odpowiadamy na wszystkie zadawane pytania, czytamy książki (zwracamy uwagę na poprawną wymowę)
- rozwijamy spostrzegawczość wzrokową i słuchową poprzez np.: domino, puzzle oraz– czytanie bajek i opowiadań
- wdrażamy do systematyczności i samodzielności np.: dziecko sprząta zabawki (dzieci wyręczane przez rodziców ciągle coś gubią i nie potrafią się zorganizować)
- kształtujemy pozytywną motywację do nauki – należy traktować pójście do szkoły, jako coś naturalnego; nie straszyć lecz opowiadać o swoich przyjemnych wspomnieniach ze szkoły
- zapewnijmy możliwość kontaktu z rówieśnikami (wyrabia umiejętność współżycia
Stymulując rozwój pamiętajmy o indywidualnych potrzebach i predyspozycjach dziecka.
https://wikilistka.pl
Pedagog szkolny - więcej
Drodzy rodzice
- 18.06.2024 13:17
- „ ZA KAŻDYM DZIECKIEM , KTÓRE W SIEBIE WIERZY STOI RODZIC, KTÓRY UWIERZYŁ W NIE JAKO PIERWSZY.”
wielkieslowa.pl
źródło: dzieci.png
Drodzy Rodzice!Na progu wakacji chcę przekazać Wam jeszcze garść refleksji, które przyszły mi do głowy podczas analizy problemów , jakie pojawiały się w trakcie mijającego roku szkolnego.
1. Rozmawiajmy z dziećmi nie tylko o ocenach, ale przede wszystkim pytajmy dziecko o jego samopoczucie, jak spędzało czas, poznajmy jego kolegów, koleżanki.
2. Stwarzajmy sytuacje uczciwej rywalizacji, gdzie każdy może czasem wygrać, czasem przegrać. Rozmawiajmy o porażce jako o sytuacji, która nie ma załamywać, ale pokazuje nam nad czym jeszcze trzeba popracować.
3. Traktujmy humor jako dobrą „przyprawę”tam, gdzie tylko to możliwe.
4. Pytajmy dziecko czego potrzebuje, mówmy mu też o swoich potrzebach.
5. Dbajmy nie tylko o intelekt, ale w równym stopniu rozwijajmy inteligencję emocjonalną( rozmawiajmy o tym co czujemy, nazywajmy emocje, mówmy , że nie każdy czuje to samo w danej sytuacji, uwrażliwiajmy dziecko na uczucia innych)
6. Przeprośmy dziecko, jeśli naszym zachowaniem je skrzywdziliśmy.
7. W sytuacjach konfliktowych wysłuchajmy wszystkich stron zanim wydamy wyrok.
8. Ustalmy zasady i czas korzystania z urządzeń elektronicznych- pamiętajmy że jeśli dziecko widzi rodziców spędzających czas online ono też czuje przyzwolenie na takie zachowanie.
9. Przypominajmy dzieciom zasady bezpieczeństwa w sieci.
10. Mówmy dzieciom, że je kochamy, że są dla nas ważne, przytulajmy je i dajmy im siłę.
Jesteście Państwo dla nas ważnymi partnerami w pracy wychowawczej. To Wy jesteście na pierwszej linii w wychowywaniu dzieci. To od Was zależy najwięcej. Przekonaliśmy się nieraz, jak ważna jest nasza współpraca. Zależy nam, żebyśmy umieli patrzeć w tym samym kierunku i byśmy umieli się nawzajem słuchać.
Niech wakacje dadzą nam siłę i dużo dobrej energii, byśmy mogli zacząć we wrześniu nową przygodę . Psycholog szkolny.
Drodzy Rodzice!Na progu wakacji chcę przekazać Wam jeszcze garść refleksji, które przyszły mi do głowy podczas analizy problemów , jakie pojawiały się w trakcie mijającego roku szkolnego.
- Rozmawiajmy z dziećmi nie tylko o ocenach, ale przede wszystkim pytajmy dziecko o jego samopoczucie, jak spędzało czas, poznajmy jego kolegów, koleżanki.
- Stwarzajmy sytuacje uczciwej rywalizacji, gdzie każdy może czasem wygrać, czasem przegrać. Rozmawiajmy o porażce jako o sytuacji, która nie ma załamywać, ale pokazuje nam nad czym jeszcze trzeba popracować.
- Traktujmy humor jako dobrą „przyprawę”tam, gdzie tylko to możliwe.
- Pytajmy dziecko czego potrzebuje, mówmy mu też o swoich potrzebach.
- Dbajmy nie tylko o intelekt, ale w równym stopniu rozwijajmy inteligencję emocjonalną( rozmawiajmy o tym co czujemy, nazywajmy emocje, mówmy , że nie każdy czuje to samo w danej sytuacji, uwrażliwiajmy dziecko na uczucia innych)
- Przeprośmy dziecko, jeśli naszym zachowaniem je skrzywdziliśmy.
- W sytuacjach konfliktowych wysłuchajmy wszystkich stron zanim wydamy wyrok.
- Ustalmy zasady i czas korzystania z urządzeń elektronicznych- pamiętajmy że jeśli dziecko widzi rodziców spędzających czas online ono też czuje przyzwolenie na takie zachowanie.
- Przypominajmy dzieciom zasady bezpieczeństwa w sieci.
- Mówmy dzieciom, że je kochamy, że są dla nas ważne, przytulajmy je i dajmy im siłę.
Jesteście Państwo dla nas ważnymi partnerami w pracy wychowawczej. To Wy jesteście na pierwszej linii w wychowywaniu dzieci. To od Was zależy najwięcej. Przekonaliśmy się nieraz, jak ważna jest nasza współpraca. Zależy nam, żebyśmy umieli patrzeć w tym samym kierunku i byśmy umieli się nawzajem słuchać.
Niech wakacje dadzą nam siłę i dużo dobrej energii, byśmy mogli zacząć we wrześniu nową przygodę.Psycholog szkolny. - więcej
Sport to zdrowie i siła- sport mózg i mięśnie rozwija
- 11.03.2024 10:34
- Sport to zdrowie i siła- sport mózg i mięśnie rozwija.Zdjęcie ze strony Depositphotos.com
Nadszedł gorący czas dla rodziców uczniów, którzy już w przyszłym roku szkolnym rozpoczną naukę w klasach pierwszych. Niektórzy z Państwa taką decyzję już podejmowali, bo mają starsze dzieci, dla innych jest to pierwsze takie doświadczenie. Odwiedził nas ostatnio były uczeń naszej szkoły. Rozmawialiśmy o tym dlaczego warto jest podjąć naukę w szkole sportowej. Oto kilka wniosków z naszej rozmowy i być może jednocześnie wskazówek dla niezdecydowanych jeszcze rodziców.
- Regularna aktywność fizyczna wzmacnia sprawność, kondycję, układ mięśniowy oraz szkieletowy. Ruch doskonale wpływa na samopoczucie. Dostarcza hormonów szczęścia – endorfin. Aktywność ruchowa pomaga zachować większą odporność na choroby i szybciej je zwalczać. Jeśli dziecko nauczy się dbać o swoje zdrowie pozwoli mu to w późniejszych latach zachować sprawność i cieszyć się życiem.
- Z punku widzenia psychologicznego zdrowa rywalizacja, udział w zawodach, dyscyplina, która panuje na zajęciach uczą dziecko rozróżniać emocje, rozumieć je oraz pokonywać trudności, które napotyka. Dziecko uczy się traktować porażkę jako doświadczenie, które pokazuje mu nad czym ma pracować. Uprawiając sport rozumie, że nie zawsze wygrana oznacza miejsce na podium , czasem po prostu wygrywa się ze sobą. Wygrana to np. pokonanie danego dystansu w lepszym, niż poprzedni czasie. Uprawianie sportu łączy się tez z nauką umiejętności radzenia sobie ze stresem.
- Gry zespołowe wymagają współpracy, kontaktów interpersonalnych. Pomagają kształtować interakcje z drugim człowiekiem oraz współdziałać w realizacji wspólnego celu. Dziecko uczy się szybciej nawiązywać współpracę z innymi. Uczy się łączyć swój cel z celem całej drużyny. Każdy sukces daje mu większą siłę i dodaje pewności siebie.
- Uprawianie sportu wpływa również na pracę mózgu. Systematyczny ruch oddziałuje pozytywnie na sprawność funkcji poznawczych, szczególnie pamięci i koncentracji uwagi. Aktywność fizyczna wpływa na procesy myślowe. One z kolei ułatwiają radzenie sobie z nauką w szkole. Poprzez ruch trenujesz mózg.
( w opracowaniu wykorzystano tekst przygotowany przez praktykanta M. Króla)
- więcej
Obudź w sobie empatię....
Każdy człowiek mały i duży ma potrzeby. Potrzeby domagają się zaspokojenia. Wpływają na to, jak działamy, zachowujemy się i jakie podejmujemy decyzje. Już małe dziecko płaczem komunikuje brak w jakimś zakresie : „ zauważ mnie, zmień pieluchę, jestem głodny, przytul mnie”. Rodzic krzyczący na dziecko również wyraża potrzebę np. zrozumienia, nawiązania relacji, przestrzegania zasad, porządku.
Niewiele mówimy o naszych potrzebach, rzadko komunikujemy innym, co czujemy, co jest dla nas ważne. Przy dzisiejszym tempie życia częściej rozmawiamy „ służbowo” , wydajemy polecenia, ustalamy obowiązki, żyjemy pod presją terminów. I niestety często i łatwo oceniamy, krytykujemy, walczymy ze sobą, kto ma racje. Nie nastawiamy się na odczytywanie intencji podczas rozmowy, nie zauważamy tego czego nie widać gołym okiem. Tu przydatna jest metafora góry lodowej. Widzimy tylko jej czubek np. czyjeś zachowanie, słowa, reakcje ale nie widzimy, a czasem nie chcemy widzieć jego głębszych przyczyn ,tego co jest pod spodem, z czego one wynikają. A to właśnie jest ważne.
Co możemy zrobić?
- słuchać uważnie siebie nawzajem, pozwolić każdemu wypowiedzieć się, a nie tylko myśleć nad ciętą odpowiedzią, której udzielimy
- wysłuchać każdej strony konfliktu i szukać rozwiązań uwzględniających potrzeby każdej strony
- zwracać uwagę na empatię, uważność w relacji z drugą osobą, dostrzegać jej uczucia, potrzeby
- być w kontakcie z samym sobą, swoimi emocjami, potrzebami
- zadbać o swój własny dobrostan
- budować w kontakcie z innymi empatyczną, bezpieczna przestrzeń, służącą otwartości
- mówić językiem spokojnym, ze zrozumieniem, (wg Rosenberga to język żyrafy) a nie agresywnym, oceniającym, złośliwym, atakującym, przyklejającym etykiety (wg Rosenberga to język szakala)
- wyrażać swoje potrzeby bez atakowania innych
- nazywać swoje emocje i emocje innych - z czymś, co jest nazwane łatwiej można sobie poradzić
- pamiętać o tym, ze każdy ma swoja historię i często ona wpływa na reakcje i zachowania
- poznać potrzeby - poniżej link do materiału krótko obrazującego piramidę potrzeb Maslowa
https://jamboard.google.com/d/1H3wg93rG4AZk0GE7PYR6v6TEXIYPmaJDUNjlGU77kkA/edit?usp=sharing
Życzę wielu dobrych relacji i udanych, owocnych rozmów bez agresji, atakowania się nawzajem, pełnych ciepła, zrozumienia i życzliwości.
Ewa Kowalska
WAŻNE
Bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i opiekunów oraz nauczycieli
Szanowni Państwo Dyrektorzy, w związku z rozpoczęciem nowego roku szkolnego 2021/2022, chcemy kontynuować pomoc dzieciom i młodzieży przeżywającym kłopoty i trudności, spowodowane m.in. skutkami izolacji rówieśniczej podczas epidemii COVID-19 oraz zapewnić im adekwatne wsparcie psychologiczne.
Od 6 września działa całodobowa, bezpłatna, ogólnopolska infolinia dla dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów. Pod numerem telefonu 800 800 605 dzieci i młodzież, ale także rodzice, nauczyciele i pedagodzy będą mogli uzyskać profesjonalną pomoc doświadczonych psychologów, pedagogów i prawników.
Aby skorzystać z pomocy wystarczy zadzwonić na infolinię, gdzie profesjonalni konsultanci odpowiedzą na wszystkie pytania, doradzą, co można zrobić w danej sytuacji. Rozmówcy nie muszą się przedstawiać, mają zapewnioną dyskrecję i anonimowość.
Zachęcamy także do skorzystania z kontaktu mailowego pomagamy@1815.pl
W załączeniu przekazujemy plakat i zachęcamy do upowszechnienia informacji w szkołach i placówkach.
Z wyrazami szacunku
Departament Wychowania i Edukacji Włączającej
Ministerstwo Edukacji i Nauki