• Godziny dyżurów

          • 16 listopada- Międzynarodowy Dzień Tolerancji
          • 16 listopada- Międzynarodowy Dzień Tolerancji

          • 17.11.2022 08:48
          • W Deklaracji Na Temat Zasad Tolerancji  przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ czytamy, że tolerancja to:

            -respektowanie cudzych praw i cudzej własności;
            -uznanie i akceptacja różnic indywidualnych;
            -umiejętność słuchania, komunikowania się i rozumienia innych;
            -docenianie rozmaitości kultur;
            -otwarcie na cudze myśli i filozofię;
            -ciekawość i nie odrzucanie nieznanego;
            -uznanie, że nikt nie ma monopolu na prawdę.

            Szacunek dla osób o odmiennym od naszego wyglądzie i poglądach nic nie kosztuje!
          • więcej
      • Obudź w sobie empatię....

                    Każdy człowiek mały i duży ma potrzeby. Potrzeby  domagają się zaspokojenia. Wpływają na to, jak działamy, zachowujemy się   i jakie podejmujemy decyzje. Już małe dziecko płaczem komunikuje brak w jakimś zakresie :  „ zauważ mnie, zmień pieluchę, jestem głodny, przytul mnie”. Rodzic krzyczący na dziecko również wyraża potrzebę np. zrozumienia, nawiązania relacji, przestrzegania zasad, porządku.

                    Niewiele mówimy o naszych potrzebach, rzadko komunikujemy innym,  co czujemy, co jest dla nas ważne. Przy dzisiejszym tempie życia częściej rozmawiamy „ służbowo” , wydajemy polecenia, ustalamy obowiązki, żyjemy pod presją terminów. I niestety często i łatwo  oceniamy, krytykujemy, walczymy ze sobą,  kto ma racje. Nie nastawiamy się na odczytywanie intencji podczas rozmowy, nie zauważamy tego czego nie widać gołym okiem. Tu przydatna jest metafora góry lodowej. Widzimy tylko jej czubek np. czyjeś zachowanie, słowa, reakcje  ale nie widzimy, a czasem nie chcemy widzieć  jego głębszych przyczyn ,tego co jest pod spodem, z czego one wynikają. A to właśnie  jest ważne.

         

        Co możemy zrobić?

        • słuchać uważnie siebie nawzajem, pozwolić każdemu wypowiedzieć się, a nie tylko myśleć nad ciętą odpowiedzią, której udzielimy
        • wysłuchać każdej strony konfliktu i szukać rozwiązań uwzględniających potrzeby każdej  strony
        • zwracać uwagę na empatię, uważność w relacji z drugą osobą, dostrzegać jej uczucia, potrzeby
        • być w kontakcie z samym sobą,  swoimi emocjami, potrzebami
        • zadbać o swój własny dobrostan
        • budować w kontakcie z innymi empatyczną, bezpieczna przestrzeń, służącą otwartości
        • mówić językiem spokojnym, ze zrozumieniem,  (wg Rosenberga to język żyrafy) a nie agresywnym, oceniającym, złośliwym, atakującym, przyklejającym etykiety (wg Rosenberga to  język szakala)
        • wyrażać swoje potrzeby bez atakowania innych
        • nazywać swoje emocje i emocje innych - z czymś, co  jest nazwane łatwiej można sobie poradzić
        • pamiętać o tym, ze każdy ma swoja historię i często ona wpływa na reakcje i zachowania
        • poznać potrzeby - poniżej link do materiału krótko obrazującego piramidę potrzeb Maslowa

        https://jamboard.google.com/d/1H3wg93rG4AZk0GE7PYR6v6TEXIYPmaJDUNjlGU77kkA/edit?usp=sharing

         

                    Życzę wielu dobrych relacji i udanych, owocnych rozmów  bez agresji, atakowania się nawzajem, pełnych ciepła, zrozumienia  i życzliwości.

                                                                        Ewa Kowalska

          • Ważne telefony:

          • Bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i opiekunów oraz nauczycieli

            Szanowni Państwo Dyrektorzy, w związku z rozpoczęciem nowego roku szkolnego 2021/2022, chcemy kontynuować pomoc dzieciom i młodzieży przeżywającym kłopoty i trudności, spowodowane m.in. skutkami izolacji rówieśniczej podczas epidemii COVID-19 oraz zapewnić im adekwatne wsparcie psychologiczne.

            Od 6 września działa całodobowa, bezpłatna, ogólnopolska infolinia dla dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów. Pod numerem telefonu 800 800 605 dzieci i młodzież, ale także rodzice, nauczyciele i pedagodzy będą mogli uzyskać profesjonalną pomoc doświadczonych psychologów, pedagogów i prawników.

            Aby skorzystać z pomocy wystarczy zadzwonić na infolinię, gdzie profesjonalni konsultanci odpowiedzą na wszystkie pytania, doradzą, co można zrobić w danej sytuacji. Rozmówcy nie muszą się przedstawiać, mają zapewnioną dyskrecję i anonimowość.

            Zachęcamy także do skorzystania z kontaktu mailowego pomagamy@1815.pl

            W załączeniu przekazujemy plakat i zachęcamy do upowszechnienia informacji w szkołach i placówkach.

            Z wyrazami szacunku

             

            Departament Wychowania i Edukacji Włączającej

            Ministerstwo Edukacji i Nauki

      • Kontakty

        • Szkoła Podstawowa Sportowa z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego nr 8 w Oświęcimiu
        • 33 842-39-54
        • ul. Słowackiego 41 32-602 Oświęcim 32-602 Oświęcim Poland
        • Kierownik gospodarczy 33 841 17 60 Kierownik hali sportowej 33 841 17 61 e-mail do kierownika hali: halasportowa@sp8oswiecim.edu.pl Pedagog/psycholog 33 841 17 62 Intendentka 33 841 17 63
    • Galeria zdjęć

        brak danych