•  

    PSYCHOLOG SZKOLNY

    mgr Ewa Kowalska

    PEDAGOG SZKOLNY/

    SPECJALNY

    mgr Edyta Kowalik

    Poniedziałek

    730 – 1230

    930 – 1330

    Wtorek

    830 – 1500

    800 – 1400

    Środa

     830 – 1230

    1015 – 1415

    Czwartek

    800 – 1030

    800 – 1300

    Piątek

     930 – 1330

     800 – 1100  

     

     

      • Dojrzałość szkolna

      • 24.06.2024 09:55
      • Kilka słów …
          …  DO RODZICÓW  UCZNIÓW  KL. 1 SP
         

        Dojrzałość szkolna

        Fakt pójścia do szkoły stanowi bardzo ważny moment w życiu dziecka. Razem
        z dzieckiem wydarzenie to przeżywają rodzice – z jednej strony radość  (moje dziecko idzie do szkoły), z drugiej  niepokój (czy da sobie radę).
        To w jakim stopniu dziecko poradzi sobie w rzeczywistości szkolnej zależy od stopnia jego dojrzałości szkolnej. A DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA to taki poziom rozwoju intelektualnego, emocjonalno-społecznego i fizycznego dziecka, który pozwala sprostać obowiązkom szkolnym.
        Zatem nie tylko ZNAJOMOŚĆ LITEREK, UMIEJĘTNOŚĆ PISANIA I CZYTANIA jest jedynym warunkiem dobrego startu w szkole. Oceniając gotowość naszego dziecka do podjęcia obowiązku szkolnego zwróćmy uwagę na rozwój wszystkich w/w sfer.
        -rozwój umysłowy – to rozwój funkcji poznawczych, które umożliwią osiąganie  dobrych wyników w nauce: zdolność skupienia uwagi, zapamiętywania, odtwarzania materiału, prawidłowy rozwój mowy.
        -rozwój fizyczny – stosowne do wieku ukształtowanie kości, mięśni, narządów zmysłów, które zapewnią odpowiednią odporność dziecka na długie siedzenie w ławce, na zmęczenie, wysiłek fizyczny. Bardzo ważna w rozwoju motorycznym dziecka jest sprawność rąk - niezbędna przy nauce pisania.
        -rozwój emocjonalno-społeczny – rozwój układu nerwowego, który zapewnia dostateczną motywację do nauki, umiejętność panowania nad sobą, umiejętność bycia w grupie, podporządkowywania się poleceniom, dostosowywania się do wymagań grupy.
        Ideałem byłaby harmonia i równy rozwój powyższych sfer. Jednak często dochodzi pomiędzy nimi do mniejszych lub większych różnic. Wskazane jest więc, by rodzice bacznie obserwowali rozwój dziecka,  towarzyszyli  i pomagali w wyrównywaniu niedociągnięć. Odbywać się to może we wspólnej zabawie i nauce.

        Warto przez  wakacyjne tygodnie zadbać o wszechstronny rozwój dziecka:
        • ćwiczmy ręce: możemy budować zamki z piasku, lepić plastelinowe ludziki, malować farbami, rysować, wycinać, wyrabiać wspólnie ciasto,  lepić np.: pierogi;
        • ćwiczmy orientację: spacerujmy po lesie (w prawą i lewą stronę), układajmy szyszki;
        • usprawniajmy mięśnie: grajmy w piłkę, możemy jeździć na rowerze, wędrować po górach, pływać;
        • wzbogacajmy język: rozmawiamy z dzieckiem, odpowiadamy na wszystkie zadawane pytania, czytamy książki (zwracamy uwagę na poprawną wymowę)
        • rozwijamy spostrzegawczość wzrokową i słuchową poprzez np.: domino, puzzle oraz– czytanie bajek i opowiadań
        • wdrażamy do systematyczności i samodzielności np.: dziecko sprząta zabawki (dzieci wyręczane przez rodziców ciągle coś gubią i nie potrafią się zorganizować)
        • kształtujemy pozytywną motywację do nauki – należy traktować pójście do szkoły, jako coś naturalnego; nie straszyć lecz opowiadać o swoich przyjemnych wspomnieniach ze szkoły
        • zapewnijmy możliwość kontaktu z rówieśnikami (wyrabia umiejętność współżycia
              w grupie)
        Stymulując rozwój pamiętajmy o indywidualnych potrzebach i predyspozycjach dziecka.





        https://wikilistka.pl

        Pedagog szkolny
      • Wróć do listy artykułów
  • Obudź w sobie empatię....

                Każdy człowiek mały i duży ma potrzeby. Potrzeby  domagają się zaspokojenia. Wpływają na to, jak działamy, zachowujemy się   i jakie podejmujemy decyzje. Już małe dziecko płaczem komunikuje brak w jakimś zakresie :  „ zauważ mnie, zmień pieluchę, jestem głodny, przytul mnie”. Rodzic krzyczący na dziecko również wyraża potrzebę np. zrozumienia, nawiązania relacji, przestrzegania zasad, porządku.

                Niewiele mówimy o naszych potrzebach, rzadko komunikujemy innym,  co czujemy, co jest dla nas ważne. Przy dzisiejszym tempie życia częściej rozmawiamy „ służbowo” , wydajemy polecenia, ustalamy obowiązki, żyjemy pod presją terminów. I niestety często i łatwo  oceniamy, krytykujemy, walczymy ze sobą,  kto ma racje. Nie nastawiamy się na odczytywanie intencji podczas rozmowy, nie zauważamy tego czego nie widać gołym okiem. Tu przydatna jest metafora góry lodowej. Widzimy tylko jej czubek np. czyjeś zachowanie, słowa, reakcje  ale nie widzimy, a czasem nie chcemy widzieć  jego głębszych przyczyn ,tego co jest pod spodem, z czego one wynikają. A to właśnie  jest ważne.

     

    Co możemy zrobić?

    • słuchać uważnie siebie nawzajem, pozwolić każdemu wypowiedzieć się, a nie tylko myśleć nad ciętą odpowiedzią, której udzielimy
    • wysłuchać każdej strony konfliktu i szukać rozwiązań uwzględniających potrzeby każdej  strony
    • zwracać uwagę na empatię, uważność w relacji z drugą osobą, dostrzegać jej uczucia, potrzeby
    • być w kontakcie z samym sobą,  swoimi emocjami, potrzebami
    • zadbać o swój własny dobrostan
    • budować w kontakcie z innymi empatyczną, bezpieczna przestrzeń, służącą otwartości
    • mówić językiem spokojnym, ze zrozumieniem,  (wg Rosenberga to język żyrafy) a nie agresywnym, oceniającym, złośliwym, atakującym, przyklejającym etykiety (wg Rosenberga to  język szakala)
    • wyrażać swoje potrzeby bez atakowania innych
    • nazywać swoje emocje i emocje innych - z czymś, co  jest nazwane łatwiej można sobie poradzić
    • pamiętać o tym, ze każdy ma swoja historię i często ona wpływa na reakcje i zachowania
    • poznać potrzeby - poniżej link do materiału krótko obrazującego piramidę potrzeb Maslowa

    https://jamboard.google.com/d/1H3wg93rG4AZk0GE7PYR6v6TEXIYPmaJDUNjlGU77kkA/edit?usp=sharing

     

                Życzę wielu dobrych relacji i udanych, owocnych rozmów  bez agresji, atakowania się nawzajem, pełnych ciepła, zrozumienia  i życzliwości.

                                                                    Ewa Kowalska

      • WAŻNE

      • Bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i opiekunów oraz nauczycieli

        Szanowni Państwo Dyrektorzy, w związku z rozpoczęciem nowego roku szkolnego 2021/2022, chcemy kontynuować pomoc dzieciom i młodzieży przeżywającym kłopoty i trudności, spowodowane m.in. skutkami izolacji rówieśniczej podczas epidemii COVID-19 oraz zapewnić im adekwatne wsparcie psychologiczne.

        Od 6 września działa całodobowa, bezpłatna, ogólnopolska infolinia dla dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów. Pod numerem telefonu 800 800 605 dzieci i młodzież, ale także rodzice, nauczyciele i pedagodzy będą mogli uzyskać profesjonalną pomoc doświadczonych psychologów, pedagogów i prawników.

        Aby skorzystać z pomocy wystarczy zadzwonić na infolinię, gdzie profesjonalni konsultanci odpowiedzą na wszystkie pytania, doradzą, co można zrobić w danej sytuacji. Rozmówcy nie muszą się przedstawiać, mają zapewnioną dyskrecję i anonimowość.

        Zachęcamy także do skorzystania z kontaktu mailowego pomagamy@1815.pl

        W załączeniu przekazujemy plakat i zachęcamy do upowszechnienia informacji w szkołach i placówkach.

        Z wyrazami szacunku

         

        Departament Wychowania i Edukacji Włączającej

        Ministerstwo Edukacji i Nauki

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa Sportowa z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego nr 8 w Oświęcimiu
      • 33 842-39-54
      • ul. Słowackiego 41
        32-602 Oświęcim
        Poland
      • Kierownik gospodarczy 33 841 17 60
        Kierownik hali sportowej 33 841 17 61
        e-mail do kierownika hali: halasportowa@sp8oswiecim.edu.pl
        Pedagog/psycholog 33 841 17 62
        Intendentka 33 841 17 63
  • Galeria zdjęć

      brak danych