•  Co możesz ofiarować swojemu dziecku, żeby było szczęśliwe?

          •           Co możesz ofiarować swojemu dziecku, żeby było szczęśliwe?

             
            1. Swój czas i uwagę.
                        Więzi między rodzicami i dziećmi tworzą się min. poprzez wspólne spędzanie czasu, wspólne działanie. Nie chodzi tu jednak tylko o przebywanie w jednym pokoju, ale o uwagę poświęcaną sobie nawzajem przez rodziców i dzieci. Odłóżmy wszyscy telefony, wyłączmy telewizor. Ofiarujmy sobie czas, może pół godziny dziennie. Pograjmy w planszówki, porozmawiajmy, zróbmy razem pizzę albo sałatkę. Bądźmy obecni w pełni w tej chwili, tu i teraz. Bez pośpiechu i myślenia , co jeszcze muszę zrobić. Może ta bardzo cenna chwila zaprocentuje dobrymi emocjami, wyciszeniem. Da naszemu dziecku możliwość poradzenia sobie z lękiem, niepewnością. Będzie okazją do zadania pytań i poznania odpowiedzi. A one pomogą w dorosłym życiu poradzić sobie w różnych sytuacjach i w relacjach z innymi.

            2. Nieoceniające towarzyszenie.
                        Po prostu pobądźmy razem. Nie zawsze trzeba rozmawiać, zagadywać niewygodną ciszę. Czasem słowa są zbędne , a wystarczy gest, przytulenie, towarzyszenie, uśmiech. Nie zawsze wspólny czas z dzieckiem musimy poświęcić na jego ocenę, krytykę. Pamiętajmy,  nie krytykujmy dziecka tylko jego zachowanie. To nie dziecko jest złe, to jego zachowanie jest złe, niegrzeczne. Dajmy sobie i dziecku prawo do popełniania błędu. Pokażmy swoją ludzka stronę, mówmy o swoich emocjach, o zmęczeniu, smutku jeśli go przeżywamy. Nie zawsze przecież musimy tryskać energią i humorem. Tym samym budujmy z dzieckiem autentyczna relacje. W rozmowach z dziećmi w szkole widać, jak mało wiedzą o emocjach i uczuciach, jak bardzo dalekie są te tematy i jak rzadko się o nich rozmawia. Starajmy się nie zaprzeczać emocjom dzieci kiedy mówią, „ boję się”, „nie jest mi zimno”, „ nie lubię Kasi”. Rozmawiajmy o przyczynach,dowiedzmy się co  się stało że tak mówią. Wyraźmy zrozumienie dla ich emocji, choć nie pokrywają się może z naszymi.

             
            1. Zaprzestanie wiecznego zamartwiania się.

                        To czasem trudne. Jesper Juul w swojej książce ” zwraca uwagę na to, że ciągłe zamartwianie się  nie służy ani rodzicom ani dzieciom. Osłabia ich poczucie własnej wartości,  generuje lęk i przekonanie , że spotka je porażka i stanie się coś złego. Nie poprawia motywacji do działania. Autor proponuje „starać się wyrażać swoją troskę inaczej, na przykład: „Wygląda na to, że świetnie się bawisz, ale to chyba jest również trochę niebezpieczne, prawda?”.Można też nawiązać kontakt wzrokowy i powiedzieć: “Namalowałeś motyla i teraz go wycinasz? Wygląda na to, że świetnie się bawisz, ale trzymanie ostrych nożyczek blisko twarzy koleżanki wydaje się być trochę niebezpieczne”
             
            1. Pracę nad sobą
                        Rodzice dorosłych już dzieci wiedzą, ze uczymy się całe życie. I fakt, ze dziecko opuściło dom i idzie własną drogą nie zwalnia z uczenia się bycia rodzicem. Uczenia się bycia autentycznym, naturalnym. Dorosłe dzieci mówią czasem po latach, że one dobrze wyczuwały , że w domu jest problem, choć rodzice bardzo chcieli to ukryć. Przeżywanie trudnych sytuacji przez rodzica i radzenie sobie z nimi pokazuje dziecku że to jest możliwe, że każdy ma gorsze chwile, ale można i trzeba poszukać wyjścia Czasem warto jest uświadomić sobie, ze nasze zachowanie, złość na dziecko wynika z naszych niezaspokojonych w tej chwili lub też w życiu potrzeb. Niektórzy rodzice przerzucają na dzieci swoje niespełnione marzenia np o byciu świetnym  biegaczem, piłkarzem, tancerzem. Nieraz nie zwracają uwagi, że dziecko nie ma do tego predyspozycji, nie jest sprawne fizycznie, wolałoby zostać zupełnie kimś innym. 
             
            1. Dobrą komunikację i  szacunek
                        Właściwie w  poprzednich punktach zawarte już są elementy związane z  ostatnim wymienianym tu czynnikiem, prawidłową komunikacją zarówno tą werbalna, słowną jak i przekazywaną gestem, ruchem, mimiką. Pamiętajmy o niej  w czasie dyskusji. Nie zawsze to co mówimy jest rozumiane tak jak chcemy przez innych. Dopytajmy, uściślijmy, nie zostawiajmy miejsca na domysły przypuszczenia, bo często prowadzą one do konfliktów. Pamiętajmy, że oczekując szacunku od innych sami powinniśmy ich również szanować. Dotyczy to również dzieci.  Muszę też dodać, że my rodzice, dorośli jesteśmy modelami dla naszych dzieci. One uczą się naśladując nas. Dlatego  czasem nasze uwagi np. „nie używaj brzydkich słów” mniej znaczą, niż  zachowanie dorosłych, które jest obserwowane  i powielane przez dzieci.

                                            A na koniec proszę, uśmiechajmy się częściej do siebie. 

            (wykorzystano tekst  z blogu Magdaleny Boćko- Mysiorskiej)
            Grafika ze strony http://przedszkole12-ostrowwlkp.pl/dzien-chlopca/
                                                                                        Ewa Kowalska          
        • Mistrzostwa Szkół Sportowych w Pływaniu 2023 Racibórz 11-12.03.2023
          • Mistrzostwa Szkół Sportowych w Pływaniu 2023 Racibórz 11-12.03.2023

          •  

            Mistrzostwa Szkół Sportowych w Pływaniu 2023

            Racibórz 11-12.03.2023 🏊🏻‍♀️

            Sobota 
            200m dowolny
            3 lat i młodsi
            Finał B
            XIII m Kamila Wawrzuta
            14-15 lat 
            Finał A 
            VI m Olga Kiszczak
            Finał B  
            XI m Michalina Wieczorek 
            XII m Wiktoria Słomska
            IX m Igor Skałacki
            XII m Michał Wołpiuk

            100m klasyczny
            13 lat i młodsi
            Finał B
            XVI m Hanna Budzowska
            XIV m Łukasz Machulak
            14-15 lat
            Finał A
            VIII m Jan Szlachcic
            Finał B
            X m Wiktoria Michalik
            XII m Adrian Wesecki

             200m grzbietowy
            13 lat i młodsi
            Finał B
            XII m Kamila Wawrzuta
            XIII m Karolina Jodłowska
            14-15 lat 
            Finał A
            VII m Olga Kiszczak
            IV m Igor Jurkowski
            VII m Igor Skałacki
             
            200m zmienny
            13 lat i młodsi
            Finał B
            XV m Karolina Jodłowska
            XVI m  Łukasz Machulak
            14-15 lat
            Finał B
            XI m Wiktoria Michalik
            X m Jan Szlachcic
             
            200m motylkowy
            Finał B
            X m Michalina Wieczorek
            Finał A
            III m Igor Jurkowski
            V m Kajetan Tkaczyk

             50m dowolny
            14 - 15 lat 
            Finał A
            VI M Wiktoria Słomska
            Finał B
            XI m Michał Wołpiuk

            Niedziela

             100m dowolny
            14-15 lat 
            Finał A 
            VIII m Wiktoria Słomska
            Finał B  
            XIV m Igor Skałacki
            XVI m Michał Wołpiuk
             
            200m klasyczny
            13 lat i młodsi
            Finał B
            XIV m Antonina Starzycka
            XVI m Hanna Budzowska
            XV m Łukasz Machulak
            14-15 lat
            Finał B
            IX m Wiktoria Michalik 
            IX m Jan Szlachcic
            XI m Adrian Wesecki
             
            100m grzbietowy
            13 lat i młodsi
            Finał B
            XIII m Kamila Wawrzuta
            14-15 lat 
            Finał A
            VII m Olga Kiszczak
            V m Igor Jurkowski 
            Finał B 
            XI m Michał Wołpiuk

             100m motylkowy
            Finał A
            VIm Igor Jurkowski
            Finał B
            XIV m Michalina Wieczorek

             400m dowolny
            14-15 lat 
            Finał A 
            IV m Olga Kiszczak
            VI m Wiktoria Michalik
            V m Igor Skałacki
            VI m Jan Szlachcic
            Finał B  
            IX m Michalina Wieczorek 
            XII m Kajetan Tkaczyk
            XIII m Adrian Wesecki

            Gratulacje 
            Trzymamy kciuki za kolejne starty 

        • Literatura dla opornych. Kryminał.
          • Literatura dla opornych. Kryminał.

          • W lutym uczniowie klas 8c wzięli udział w zajęciach promujących czytelnictwo „Literatura dla opornych. Kryminał”. 
            Warsztaty zostały zorganizowane w Miejskiej Bibliotece Publicznej „Galeria Książki”.
            J. Paluch
            J. Maciejowska
        • Dzień Kobiet w 1a
          • Dzień Kobiet w 1a

          • Z okazji Dnia Kobiet klasa 1a wybrała się na pyszne lody.
            Dodatkowo chłopcy wręczyli dziewczynkom imienne breloczki.
            Wszystkie obdarowane tego dnia kobiety serdecznie dziękują:-)
        • Dzień Kobiet w 3b
          • Dzień Kobiet w 3b

          • Kl.3b Dzień Kobiet
            Z okazji Dnia Kobiet chłopcy z klasy 3b przygotowali dla swoich koleżanek z klasy prezenciki oraz dzień z różnorodnymi grami planszowymi. Zabawy było co nie miara 😁
        • Dzień Kobiet w szkole
          • Dzień Kobiet w szkole

          • Męska część Samorządu Uczniowskiego uczciła Dzień Kobiet składając życzenia dyrekcji, nauczycielkom, paniom ze stołówki i z paniom obsługi. Chłopcy wręczyli również symboliczny kwiatek z tej okazji. 

        • Wycieczką klasy 3a do Wisły
          • Wycieczką klasy 3a do Wisły

          • Klasa 3a jeszcze w lutym wybrała się na zimową wycieczkę do Wisły. Uczniowie uczestniczyli w kuligu, który zakończył się pieczeniem kiełbasek na ognisku. 
          • Dzień Logopedy

          • 🗣6 marca - Międzynarodowy Dzień Logopedy🗣

            Z okazji Dnia Logopedy, który obchodzimy 6 marca, zapraszamy do zabawy:

            Poćwicz język👅 i wymowę🗣

            pobaw się dziś trochę słowem!

            Język Twój jest akrobatą,

            gdy wymowę ćwiczy taką!

            Przeczytaj głośno łamańce językowe, jak masz ochotę odwiedź logopedę w szkole (sale 36 i 38) i wspólnie wykonajcie kilka ćwiczeń.

            Życzymy miłej zabawy❤️

            Wasze Logopedki

            Joanna Żabińska-Koster

            Alicja Fajer

          • Lekcje techniki

          • Klasa 5a szkoliła swoje umiejętności krawieckie na lekcjach techniki. Wykorzystano zestawy krawieckie zakupione w ramach Programu Laboratoria Przyszłości.

        • Kl. 3b warsztaty Zrób misia
          • Kl. 3b warsztaty Zrób misia

          • Uczniowie klasy 3b z uśmiechem na twarzylaugh uczestniczyli w warsztatach, podczas których samodzielnie wykonali swoje przytulanki. Każdy mógł nazwać swojego misia według swojego pomysłu.
        • Szkolimy się...
          • Szkolimy się...

          • Dnia 23 stycznia nasi trenerzy uczestniczyli w szkoleniu pt. „Pedagogika nielinearna”.

            Pedagogika Nielinearna, bazując na osiągnięciach nauk o człowieku, wykorzystuje specyficzne zasady w projektowaniu ćwiczeń, które zwiększają skuteczność nauczania umiejętności sportowych.

            Zasady pedagogiki nielinearnej, należące do najnowszych światowych trendów wykorzystywanych w treningu, wprowadzają nowe podejście do nauczania umiejętności sportowych.

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa Sportowa z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego nr 8 w Oświęcimiu
      • 33 842-39-54
      • ul. Słowackiego 41 32-602 Oświęcim 32-602 Oświęcim Poland
      • Kierownik gospodarczy 33 841 17 60 Kierownik hali sportowej 33 841 17 61 e-mail do kierownika hali: halasportowa@sp8oswiecim.edu.pl Pedagog/psycholog 33 841 17 62 Intendentka 33 841 17 63
  • Galeria zdjęć

      brak danych