• Godziny otwarcia biblioteki

        • Przyjęcie 1a i 1b do biblioteki
        • Przyjęcie 1a i 1b do biblioteki

        • 12.02.2024 09:50
        • UROCZYSTE PRZYJĘCIE PIERWSZOKLASISTÓW DO BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
          Co roku w bibliotece szkolnej odbywa się uroczyste przyjecie uczniów klas 1a i 1b do grona czytelników. Również w tym roku szkolnym zorganizowano spotkanie, które  przygotowali uczniowie klasy szóstej wraz z bibliotekarką. Pierwszoklasiści wzięli udział w „sprawdzianie”, któremu towarzyszyła prezentacja multimedialna. Odgadywali znaczenia słów ukrytych w recytowanych zagadkach, rozpoznawali tytuły utworów na podstawie przeczytanych fragmentów i na podstawie ilustracji prezentowanych na ekranie, oraz odpowiadali na pytania dotyczące szkolnej biblioteki. Z uczniami została przeprowadzona pogadanka na temat sposobu wypożyczania oraz zasad poszanowania książek. Nowo przyjęci czytelnicy na pamiątkę otrzymali książeczki „Wnuczka Antykwariusza” otrzymane w ramach akcji „Mała książka - wielki człowiek”.
          J. Paluch
           
        • więcej
        • WIERSZUJEMY, RYMUJEMY – JĘZYKI ŁAMIEMY
        • WIERSZUJEMY, RYMUJEMY – JĘZYKI ŁAMIEMY

        • 06.02.2024 09:28
        • Uczniowie klas młodszych uczestniczą w zajęciach w ramach „Alfabetu Logopedycznego”. Dzieci realizują zadania projektowe. Czytają i śpiewają wierszyki oraz rymowanki. Układają kolejne zwrotki wierszyków, nowe rymowanki i krótkie historyjki. Głównym celem projektu jest dbanie o właściwą stymulację rozwoju mowy oraz prawidłowe wysławianie się, rozwijania słownictwa biernego i czynnego u dzieci i zapoznanie ich z ciekawymi wierszykami i rymowankami w języku polskim.

          Do wykonywania zadań wykorzystywane są książki zakupione do biblioteki szkolnej w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa na lata 2021-2025: Byk jak byk - A. Frączek , Za płotem z ostów -A. Frączek, Co piszczy w trawie - E. Stadtmuller, Kefir w Kairze - M. Rusinek, Kim będę gdy dorosnę - W. Dorożko, Łamijęzyki – kalendarz świąt nietypowych - S.Baranowska, Rady nie od parady - M. Strzałkowska, Wiersze spod Pszczyny - M. Strzałkowska, Wyliczanki z pustej szklanki - M. Strzałkowska, Wiersze trochę zakręcone - K. Jerzykowska

          Alicja Fajer

          Joanna Żabińska-Koster

        • więcej
        • Artykuł DZIECI OTWARTE NA ŚWIAT

        • 26.01.2024 10:55
        • DZIECI OTWARTE NA ŚWIAT

          „Czytanie jest dla umysłu tym, czym gimnastyka dla ciała”

          R. Steel

                      Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, który realizowany jest w naszej szkole ma na celu wspieranie w rozwijaniu zainteresowań uczniów poprzez promowanie czytelnictwa. Jest to ważne szczególnie w obecnych czasach, kiedy większość ludzi korzysta z urządzeń elektronicznych. Kto jednak miał kontakt z prawdziwą książką, nigdy nie zapomni jej zapachu i tajemnicy, jaką niosą kolejno przewracane kartki. Kornel Makuszyński napisał pięknie, że „każda książka jest żywym stworzeniem , każda ma dusze i każda ma serce”.

                    Macie pastwo jako rodzice najsilniejszy wpływ na rozwój waszych dzieci. Pojawia się pytanie , czy chcemy wychować istoty nieczułe, które rozwijają się w samotności i żyją tylko w przestrzeni pomiędzy okiem, a ekranem tabletu czy laptopa, i nie istnieją, jeśli nie ma ich w mediach społecznościowych? Umberto Eco powiedział: „kto czyta książki, żyje podwójnie”. Jeżeli więc nie chcemy, aby nasze dziecko żyło w jednowymiarowym świecie pozbawionym prawdziwych emocji, zróbmy wszystko, by polubiło literaturę, aby sięgało po książkę tradycyjną, papierową w sposób spontaniczny, bez presji i przymusu. Wzory rodzicielskie w domach, gdzie rodzice dużo czytają, kupują, pożyczają książki, stają się inspiracją dla młodych ludzi do czytania. Joanna Papuzińska pisze, że „nawyk czytania książek jest posagiem intelektualnym, który dziecko wynosi z domu”. Otwiera on małego człowieka na świat, przybliża mu go, pokazuje wartości, kształtuje jego charakter i uczy jak można pięknie i dobrze żyć. Pokazuje, jak rozwiązywać problemy. Kontakt ze słowem pisanym pobudza wyobraźnię, uczy zachowania w różnych sytuacjach i w relacjach z innymi. Autorka książki „Czytania domowe” przekonuje, że nawet czytanie niemowlętom wspomaga rozwój części mózgu odpowiedzialnych za rozumienie i artykułowanie mowy. Poznawanie bohaterów baśni, bajek i powieści ułatwia wejście w świat ich emocji. Przygody bohaterów uczą czytelnika zachowań społecznie akceptowanych, a wiele bajek pokaże nam, jak rozróżnić dobro od zła. Czytanie poszerza zasób słownictwa dziecka i wspomaga je w budowaniu wypowiedzi . Pomaga dziecku zastąpić wyrazy podobnymi w znaczeniu, ale np. prostszymi w pisowni, co w dobie dysortografii jest bardzo ważne. Podążanie śladem bohaterów, śledzenie ich losów, wpływa na rozwój wrażliwości emocjonalnej. Rzadko dziś mówimy o uczuciach, dlatego ważny jest każdy sposób, by je dzieciom przybliżyć. Trzeba o nich rozmawiać, nazywać je i pomóc dzieciom mówić o nich, wyrażać je.

                    Książki pomagają dziecku kształtować pozytywny obraz siebie. Dają możliwość wzbogacenia wiedzy. Czytanie staje się oknem na świat, umożliwia znalezienie się w miejscach, gdzie może nie dane nam będzie nigdy dotrzeć. Przenosi czytelnika w czasy naszych przodków, ważnych wydarzeń historycznych. Literatura fantastyczna rozbudza wyobraźnię, zabiera nas w światy, które istnieją tylko w umysłach pisarzy.

          Wspólne czytanie tworzy szczególny rodzaj więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami, a dziećmi. Pozwala nam na bliskość i umożliwia wspólne przeżywanie przygód postaci z baśni czy bajek. Jestem pewna, że wielu z nas ma w pamięci te cenne chwile, w których wspólnie z mamą czy tatą czytaliśmy. Pamiętam z dzieciństwa te wieczory, kiedy przy zgaszonym świetle mój tata opowiadał mi bajki, czasem te znane, a czasem wymyślane, na które szczególnie czekałam. Rysowałam w wyobraźni obrazy, inspirowane opowieścią. Były to tak ważne i magiczne momenty, że, jako mama opowiadałam z kolei bajki moim dzieciom, by jeszcze raz poczuć ich atmosferę.

                    Czytający dorosły jest godny naśladowania. Odpowiednie wzorce są dla dziecka bardziej przekonywujące niż długie monologi w domu czy w szkole na temat konieczności czytania. Życzę państwu, abyście spróbowali znaleźć w codziennym pośpiechu choć 10 minut, kilka razy w tygodniu, by wspólnie z dzieckiem przeczytać fragment książki i porozmawiać o nim. Wierzymy też, że możliwość skorzystania z ciekawych książek, które znalazły swoje miejsce na półkach biblioteki szkolnej, na pewno wpłynie na rozwój zainteresowań i przyczyni się do kształtowania twórczych postaw naszych uczniów.

                                                                                                    Ewa Kowalska
                                                                                                   (psycholog szkolny)

        • więcej
        • DZIEŃ BEZ CZYTANIA TO DZIEŃ STRACONY
        • DZIEŃ BEZ CZYTANIA TO DZIEŃ STRACONY

        • 17.01.2024 21:19
        • Uczniowie klasy 2b uczestniczyli w zajęciach „Dzień bez czytania to dzień stracony”. Dzieci odwiedziły bibliotekę szkolną i oglądały nowości. Wybrały książki „Piaskowy wilk” A. Lind, „Diamentowa gorączka” z serii Mazurscy w Podróży A. Stelmaszak, „Tajemnica meczu” i „Tajemnica miłości” z serii Biur Detektywistyczne Lassego i Mai-M. Widmarka, H. Willis, „Hebanowe serce” R. Piątkowskiej i ”Czy wojna jest dla dziewczyn?” P. Beręsewicza i Olgi Reszelskiej. Na kolejnej lekcji prezentowały swoje wybory książkowe. Czytały wybrany przez siebie fragment lektury i zachęcały do przeczytania całości. Chętni uczniowie wykonali ilustracje do wybranych książek. Na koniec spotkania dzieci rozwiązywały w grupach „Biblioteczna krzyżówkę”. Udział w zajęciach dał uczniom możliwość zaprezentowania się na forum klasy w roli recenzenta.
          Alicja Fajer
          Jolanta Paluch
        • więcej
        • KAMIENIE NA SZANIEC – w Teatrze Współczesnym w Krakowie
        • KAMIENIE NA SZANIEC – w Teatrze Współczesnym w Krakowie

        • 20.12.2023 08:24
        • W listopadzie uczniowie klasy siódmych i ośmej udali się na spektakl „Kamienie na szaniec” – adaptację książki Aleksandra Kamińskiego na deski krakowskiego Teatru Współczesnego. Spektakl wzbudził duże zainteresowanie uczniów, co przyczyni się do wzbogacenia i urozmaicenia pracy z lekturą na lekcjach języka polskiego.
          J. Maciejowska
          J. Paluch
        • więcej
    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa Sportowa z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego nr 8 w Oświęcimiu
      • 33 842-39-54
      • ul. Słowackiego 41 32-602 Oświęcim Poland
      • Kierownik gospodarczy 33 841 17 60 Kierownik hali sportowej 33 841 17 61 e-mail do kierownika hali: halasportowa@sp8oswiecim.edu.pl Pedagog/psycholog 33 841 17 62 Intendentka 33 841 17 63
  • Galeria zdjęć

      brak danych