• MIĘDZYNARODOWE TARGI KSIĄZKI W KRAKOWIE
          • MIĘDZYNARODOWE TARGI KSIĄZKI W KRAKOWIE

          • 26.10.2023r. uczniowie klas 7b i 8a wzięli udział w Międzynarodowych Targach Książki w Krakowie. 25 edycja targów zgromadziły dziesiątki tysięcy miłośników literatury z całego kraju. Na targach obecnych było ponad 470 wystawców oraz ponad 800 autorów. Najmłodsi i nieco starsi czytelnicy z całą pewnością nie mogli się nudzić. Organizatorzy we współpracy z wystawcami przygotowali dla nich szeroki wachlarz atrakcji. Nasi uczniowie mieli okazję uczestniczyć w spotkaniach tematycznych, warsztatach, konkurencjach oraz innych działaniach. O to niektóre z nich:

            - Alternatywna lista lektur,
            - Trendy w literaturze dziecięcej i młodzieżowej,
            - Warsztaty z zakresu bezpieczeństwa w górach, wyposażenie, nawigowanie,
            - Warsztaty GOPR z zakresu udzielania pierwszej pomocy i zachowań w sytuacjach zagrożenia życia,
            - Gry planszowe, które powinny znaleźć się w każdej bibliotece,
            Dużym zainteresowaniem cieszyły się stoiska z literaturą młodzieżową, fantasy i z komiksami. Uczniowie powiększyli swoje domowe biblioteczki o nowe tytuły.

            Joanna Maciejowska
            Jolanta Paluch


             
        • Zadanie C jak Celinka
          • Zadanie C jak Celinka


          • Uczniowie na zajęciach logopedycznych wykonali kolejne zadanie - C jak Celinka. Powtarzali różne wyrażenia dźwiękonaśladowcze - ćwicząc w ten sposób język i buzię oraz wymowę różnych głosek. W nagrodę mogli pokolorować obrazek.
        • Zadanie D jak duży wąż
          • Zadanie D jak duży wąż

          • Tym razem na zajęciach logopedycznych robiliśmy węża. Udoskonalaliśmy w ten sposób małą motorykę - wycinanie, klejenie, łączenie elementów ze sobą - to niezłe wyzwanie. Ćwiczyliśmy też wymowę głosek syczących - syczeliśmy jak węże - te małe i duże.
        • Żywa lekcja przyrody w klasach 1-3.
          • Żywa lekcja przyrody w klasach 1-3.

          • Dnia 24.10.2023r.najmłodsze klasy wzięły udział w spotkaniu z zaproszonym gościem -  pasjonatem przyrody zajmującym się opieką nad zwierzętami. Spotkanie dało uczniom  radosną okazję do bezpośredniej obserwacji zwierząt, jakimi były jeż i wiewiórka.
            Podczas żywej lekcji przyrody gość podawał informacje o zwyczajach, upodobaniach i odżywianiu zwierząt oraz sposobach samoobrony zwierząt. Podawał także ważne informacje związane z zachowaniem bezpieczeństwa w naturze w kontaktach z napotkanymi zwierzętami.
            Było to już kolejne spotkanie z cyklu Żywa lekcja przyrody. Oczywiście, nie ostatnie, gdyż dzieci oczekują na nowych gości ze świata natury.

            Organizator spotkania - Monika Gibała
        • Wspólne śpiewanie pieśni patriotycznych w OCK
          • Wspólne śpiewanie pieśni patriotycznych w OCK

          • 10.11.2023r., tuż przed Świętem Niepodległości w Oświęcimskim Centrum Kultury miało miejsce „Wspólne śpiewanie” pieśni patriotycznych. Na scenie spotkali się uczniowie szkół podstawowych tworząc wspaniały, biało- czerwony, blisko 150-cio osobowy chór. W tym tradycyjnym koncercie wzięli udział również mieszkańcy miasta i weterani. Naszą szkołę reprezentowała klasa 7b, występując po raz pierwszy w takim wydarzeniu. Dziewczęta i chłopcy z dumą i radością śpiewali przygotowane pieśni patriotyczne.
            Jesteśmy dumni z naszych koleżanek i kolegi.
             
          • Miejskie Przedszkole nr 15 w Oświęcimiu

          • W dniu 14 listopada 2023 odbyły się zajęcia dla przedszkolaków z Miejskiego Przedszkola nr 15 trenerzy prowadzący zajęcia Ewelina Sikora oraz Artur Kramarz. 
            Celem zajęć jest ogólnorozwojowe wspieranie i stymulowanie rozwoju psychomotorycznego dzieci.
          • Przedszkole Bajka w Oświęcimiu

          • 25 października odwiedziły naszą szkołę dzieci z najstarszej grupy Plastusiów z zaprzyjaźnionego przedszkola Bajka w Oświęcimiu. Starszaki zwiedziły najważniejsze miejsca w szkole. Obejrzały szatnie i salę lekcyjną, wypróbowały zabawki dostępne na świetlicy, przywitały się z paniami w sekretariacie oraz dyrektorem. Otrzymały słodki poczęstunek i skosztowały wody ze szkolnego źródełka. Przyglądały się treningowi z trybun hali sportowej, poćwiczyły na siłowni a na koniec wzięły udział w mini rozgrzewce tenisowej. Plastusie wykazały się bardzo dużą wiedzą na temat szkolnych realiów i ciekawością w poznawaniu naszej szkoły od podszewki.
        • Polsko śpiewam dla Ciebie, tańczę i gram... - występ artystyczny klasy 3b.
          • Polsko śpiewam dla Ciebie, tańczę i gram... - występ artystyczny klasy 3b.

          • W dniu 10.11.2023r. odbył się uroczysty apel najmłodszej grupy wiekowej z okazji Święta Niepodległości.
            Podczas apelu przypomniana została postać patronki szkoły Marii Skłodowskiej - Curie oraz jej życiorys i wybitne osiągnięcia naukowe.
            Chłopcy zaprezentowali się w strojach żołnierskich. Dziewczęta założyły stroje odnoszące się do epoki, w której żyła patronka szkoły. Klasa odśpiewała pieśni patriotyczne.
            Podczas apelu zgromadzonym towarzyszyły symbole narodowe oraz flagi Polski. Wszystkie zgromadzone dzieci odśpiewały wspólnie z klasą 3b piosenkę  zatytułowaną Polsko śpiewam dla Ciebie, tańczę i gram.  Podczas śpiewu i wyrażania uczuć patriotycznych przez najmłodszych powiewały flagi narodowe.
            Monika Gibała - wych. klasy 3b
        • Konkurs
          • Konkurs

          • Zachęcamy do udziału w konkursie na ozdobę świąteczną.

             

            Więcej informacji na stronie https://pozytywni.org/tag/konkurs/

        • Dzień Piżamy w szkole
          • Dzień Piżamy w szkole

          • Samorząd Uczniowski serdecznie zaprasza do udziału w akcji charytatywnej "Dzień Piżamy w Szkole".

            W ten dzień nie bądźmy obojetni na los dzieci chorych na nowotwory, które dużo swojego czasu spedzają w piżamach na oddziałach onkologicznych.

            Zachęcamy do symbolicznych wpłat na konto Fundacji "Gdy liczy się czas" wspierającej dzieci chore i ich rodziny na numer konta  36 1750 0012 0000 0000 3439 6043.

            Więcej informacji na stronie fundacji "Gdy liczy się czas"

             

        • Kl.1b jesienne ludziki
          • Kl.1b jesienne ludziki

          • Kl.1b jesienne ludziki
            Uczniowie klasy 1 b podczas zajęć plastyczno-technicznych wykonali piękne prace. Do pracy wykorzystali samodzielnie zebrane dary jesieni: kasztanki, żołędzie i jarzębinkę.
        • Lekcja historii klasy 8a w Muzeum Auschwitz
          • Lekcja historii klasy 8a w Muzeum Auschwitz

          • 24 października uczniowie klasy 8a uczestniczyli w wyjątkowej lekcji historii, która odbyła się w Muzeum Auschwitz. Zajęcia składały się z dwóch części.
            W części pierwszej uczniowie zwiedzali były niemiecki obóz koncentracyjny i zagłady Auschwitz – Birkenau. W części drugiej uczestniczyli w zajęciach warsztatowych; „Nieobojętni. Pomoc mieszkańców ziemi oświęcimskiej niesiona więźniom KL Auschwitz”, które odbyły się w Centrum Edukacyjnym.

             
        • Klasa 1b zajęcia dodatkowe
          • Klasa 1b zajęcia dodatkowe

          • Uczniowie uczęszczają na zajęcia dodatkowe, podczas których tworzą pracę w edytorze grafiki Paint. Wykazują duże umiejętności w posługiwaniu się myszką komputerową oraz podstawową obsługą komputera.
          • Kroki w rozwoju mowy – czyli na co zwrócić uwagę

          • Komunikacja jest bardzo ważna w życiu każdego człowieka. To ona pozwala nam zrozumieć siebie i innych, daje nam możliwość przekazania istotnych wiadomości, pokazania naszych emocji.

             

            Już 6-miesięczny niemowlę potrafi zakomunikować swoim opiekunom, jak się czuje, co potrzebuje. Robi to poprzez uśmiech, płacz, mimikę twarzy. Reaguje na źródło dźwięku, ton głosu, muzykę. Niemowlę gaworzy – powtarza ciągi sylab i zasłyszane dźwięki.

             

            Roczne dziecko reaguje na proste pytanie – Gdzie jest mama? Gdzie lala? - potrafi je wskazać palcem, odwrócić głowę w kierunku osoby czy przedmiotu. Poproszone, podaje misia czy lalę. Naśladuje ruchy dorosłego. Używa gestów, mimiki, wymawia sylaby i proste słowa – mama, tata, baba, daj.

             

            Dwulatek, który rozwija się prawidłowo, potrafi pokazać części ciała (nos, oko, buzia, ręka, noga). Wykonuje proste polecenia typu – zrób pa pa, kosi-kosi. Wskazuje i podaje zabawki, owoce czy inne przedmioty znane ze swojego otoczenia. Słucha prostych bajek i piosenek. Stosuje wyrażenia dźwiękonaśladowcze – hau-hau, miau, ko ko. Pojawiają się proste zdania – mama daj, lala śpi.

            Wymawia samogłoski – a o e u y i oraz spółgłoski – p b m n t d ł. Upraszcza słowa, mówi tylko początek wyrazu lub koniec (la – lampa, pi – śpi), używa jednego wyrazu na oznaczenie wielu osó czy przedmiotów (np. ato – auto, autobus, ciężarówka).

            Zwiększa się ilość słów, które dziecko wypowiada i rozumie.

             

            Dziecko trzyletnie nabywa kolejne sprawności w zakresie rozwoju mowy. Potrafi już rozróżniać przeciwieństwa typu zimny-ciepły, mały-duży. Wykonuje złożone instrukcje dorosłego – włóż lalę do wózka i przykryj kocykiem. Nazywa większość przedmiotów ze swojego otoczenia, nie zawsze poprawnie, upraszczając trudniejsze wyrazy (np. piła – piłka, coła – pszczoła).

            Zadaje dużo pytań, jest ciekawe świata. Rozumie i zaczyna stosować liczbę mnogą – jemy, idiemy.

            Wymawia głoski – k g ch/h l ś ź ć dź. Mogą się pojawić już w wymowie głoski s z c dz.

             

            Czas między 3 a 7 rokiem życia dziecka jest to okres bardzo intensywnego rozwoju mowy i sprawności językowych. Jest to okres tzw. swoistej mowy dziecięcej.

             

            Czterolatek wypowiada już coraz dłuższe zdania. Jego mowa powinna być już zrozumiała dla osób obcych. W swojej mowie używa coraz więcej słów. Czasami mówi niepłynnie – jest to tzw. niepłynność rozwojowa (wynika to z braku pełnej koordynacji mózg – narządy artykulacyjne). Zadaje też coraz więcej pytań. Potrafi też rozróżnić słowa wypowiadane błędnie i prawidłowo przez dorosłego (np. żabka-ziabka).

            Wypowiada kolejne głoski – s z c dz.

             

            Pięciolatek potrafi z uwagą oglądnąć bajkę i odpowiedzieć na pytania z nią związane. Zadaje coraz więcej pytań, buduje coraz dłuższe zdania, choć nie zawsze prawidłowo używając form gramatycznych.

            Wypowiada głoski – sz ż cz dż. Może już pojawić się w mowie głoska r.

             

            Słownik i mowa sześciolatka powinna być już ukształtowana. Dziecko powinno prawidłowo wypowiadać wszystkie głoski języka polskiego, budować zdania złożone, zadawać pytania, udzielać odpowiedzi na pytania dorosłego. Jego mowa powinna być zrozumiała oraz poprawna pod względem gramatycznym.

             

            Bazą czyli podbudową do rozwoju mowy są tzw. czynności fizjologiczne w obrębie narządu artykulacyjnego. Są to – ssanie, oddychaniem odgryzanie, żucie, połykanie. Jeśli te czynności prawidłowo się rozwijają i funkcjonują, pozwalają na prawidłowy rozwój mowy.

            Ssanie w naturalny sposób usprawnia narząd artykulacyjny. Prawidłowe oddychanie (zamknięta buzia, oddychanie przez nos) kształtuje mięśnie twarzy, co daje podstawę do prawidłowej wymowy głosek. Odgryzanie kształtuje zgryz. Żucie to praca przede wszystkim żuchwy i policzków, ale również praca języka. Połykanie to ćwiczenia przede wszystkim języka i przygotowanie go do prawidłowej artykulacji. Jeśli wszystkie te czynności fizjologiczne przebiegają prawidłowo, to również prawidłowo kształtują się narządy aparatu artykulacyjnego – czyli język, wargi, policzki, żuchwa oraz mięśnie twarzy. A prawidłowo ukształtowane narządy artykulacyjne to prawidłowa wymowa.

             

            Joanna Żabińska-Koster

            logopeda, neurologopeda

            pedagog, terapeuta pedagogiczny

            terapeuta ręki

        • PAŹDZIERNIK MIESIĄC BIBLIOTEK SZKOLNYCH
          • PAŹDZIERNIK MIESIĄC BIBLIOTEK SZKOLNYCH

          • 17.10.2023r. klasa 3b wzięła udział Oświęcimiu w kreatywno – literackich warsztatach „Sowa mądra głowa”, które miały miejsce w  Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Krakowie – Filia w Oświęcimiu. Spotkanie odbyło się w ramach obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych. Podczas zajęć trzecioklasiści obejrzeli multimedialną prezentację
            i zapoznali się z mitologicznymi, literackimi i filmowymi sowami. W części twórczej warsztatów uczniowie wykonali prace plastyczne, których efekty „Mądre sowy” możemy zobaczyć w fotorelacji - poniżej.


            Monika Gibała

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa Sportowa z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego nr 8 w Oświęcimiu
      • 33 842-39-54
      • ul. Słowackiego 41 32-602 Oświęcim Poland
      • Kierownik gospodarczy 33 841 17 60 Kierownik hali sportowej 33 841 17 61 e-mail do kierownika hali: halasportowa@sp8oswiecim.edu.pl Pedagog/psycholog 33 841 17 62 Intendentka 33 841 17 63
  • Galeria zdjęć

      brak danych