• Godziny dyżurów:

     

     

    PSYCHOLOG SZKOLNY

    mgr Ewa Kowalska

    PEDAGOG SZKOLNY/ SPECJALNY

    mgr Edyta Kowalik

    PONIEDZIAŁEK 1030 - 1430 800 - 1200
    WTOREK 835 - 1415 930 - 1430
    ŚRODA 1000 - 1500 800 - 1100
    CZWARTEK 710 - 910 900 - 1500
    PIĄTEK 730 - 1230 915 - 1315

     

     

    • Cykl działań profilaktycznych
      • Cykl działań profilaktycznych

      • 05.03.2024 14:18
      • W ramach działań profilaktycznych w klasach 8 odbył się cykl spotkań z panią adwokat, która przybliżyła uczniom tematykę związana z hejtem i stalkingiem. Przedstawiła skutki takich działań dla ofiar i sprawców. Podkreśliła znaczenie jak najszybszego podjęcia przez ofiarę działań prawnych, gdyż przyzwalanie czy ukrywanie tego typu zachowań może mieć poważniejsze skutki. Uczniom ukazano różnice między hejtem, a krytyką. Poruszany został temat mowy nienawiści w Internecie i sfer, których może dotyczyć (narodowość, pochodzenie, rasa, światopogląd).
        W klasach 6, 7 i 8 gościliśmy pracowników KPP w Oświęcimiu. Spotkanie dotyczyło odpowiedzialności prawnej nieletnich. Nowe przepisy prawne mówią, że już wobec 10 latków może być prowadzone postępowanie w sprawie demoralizacji. Uczniowie obejrzeli filmiki dotyczące przemocy w szkole, jej przyczyn i tragicznych często skutków. Rozmawiali o swoich odczuciach z pracownikami policji. Tematem spotkania było też , często niefrasobliwe i lekkomyślne, zamieszczanie w mediach społecznościowych zdjęć, wiadomości o treści dyskryminacyjnej z cechami  mowy nienawiści. Po raz kolejny pojawiło sie ostrzeżenie, że „w Internecie nic nie znika” i  „nikt nie jest anonimowy w sieci”, a każdą  widomość, zdjęcie można odzyskać, mimo skasowania, czy zniszczenia karty lub telefonu.

        Dzięki współpracy z Urzędem Miejskim w klasach 8 zrealizowany został program rekomendowany w ramach ogólnopolskiego systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego „Unplugged”. Celem głównym programu jest ograniczenie używania substancji psychoaktywnych (alkohol, tytoń, narkotyki) przez młodzież. Program ma na celu przybliżenie uczniom wiedzy o skutkach używania substancji psychoaktywnych i korygowanie błędnych przekonań na temat uzależnień. Podczas spotkań poruszano temat czynników chroniących przed uzależnieniami, umiejętności radzenia sobie z presją grupy, wyrażania emocji, chronienia swoich racji i umiejętności ochrony siebie przed okazjonalnym i problemowym stosowaniem środków uzależniających.

        Uczniowie klas 6 uczestniczyli w warsztatach „KTO TU NIE PASUJE czyli jak stereotypom mówimy NIE” organizowanych przez Oświęcimski Instytut Praw Człowieka. Zajęcia odbyły się w Miejskiej Bibliotece Galeria Książki. W trakcie zajęć, uczniowie rozwiązując zagadkę kryminalną przyglądali się stereotypom związanym np.  z wiekiem, wyglądem, narodowością.  Celem spotkań było kształtowanie refleksyjnej i empatycznej postawy wobec drugiego człowieka.

      • >>>klik w zdjęcie

      • Wróć do listy artykułów
  • Obudź w sobie empatię....

                Każdy człowiek mały i duży ma potrzeby. Potrzeby  domagają się zaspokojenia. Wpływają na to, jak działamy, zachowujemy się   i jakie podejmujemy decyzje. Już małe dziecko płaczem komunikuje brak w jakimś zakresie :  „ zauważ mnie, zmień pieluchę, jestem głodny, przytul mnie”. Rodzic krzyczący na dziecko również wyraża potrzebę np. zrozumienia, nawiązania relacji, przestrzegania zasad, porządku.

                Niewiele mówimy o naszych potrzebach, rzadko komunikujemy innym,  co czujemy, co jest dla nas ważne. Przy dzisiejszym tempie życia częściej rozmawiamy „ służbowo” , wydajemy polecenia, ustalamy obowiązki, żyjemy pod presją terminów. I niestety często i łatwo  oceniamy, krytykujemy, walczymy ze sobą,  kto ma racje. Nie nastawiamy się na odczytywanie intencji podczas rozmowy, nie zauważamy tego czego nie widać gołym okiem. Tu przydatna jest metafora góry lodowej. Widzimy tylko jej czubek np. czyjeś zachowanie, słowa, reakcje  ale nie widzimy, a czasem nie chcemy widzieć  jego głębszych przyczyn ,tego co jest pod spodem, z czego one wynikają. A to właśnie  jest ważne.

     

    Co możemy zrobić?

    • słuchać uważnie siebie nawzajem, pozwolić każdemu wypowiedzieć się, a nie tylko myśleć nad ciętą odpowiedzią, której udzielimy
    • wysłuchać każdej strony konfliktu i szukać rozwiązań uwzględniających potrzeby każdej  strony
    • zwracać uwagę na empatię, uważność w relacji z drugą osobą, dostrzegać jej uczucia, potrzeby
    • być w kontakcie z samym sobą,  swoimi emocjami, potrzebami
    • zadbać o swój własny dobrostan
    • budować w kontakcie z innymi empatyczną, bezpieczna przestrzeń, służącą otwartości
    • mówić językiem spokojnym, ze zrozumieniem,  (wg Rosenberga to język żyrafy) a nie agresywnym, oceniającym, złośliwym, atakującym, przyklejającym etykiety (wg Rosenberga to  język szakala)
    • wyrażać swoje potrzeby bez atakowania innych
    • nazywać swoje emocje i emocje innych - z czymś, co  jest nazwane łatwiej można sobie poradzić
    • pamiętać o tym, ze każdy ma swoja historię i często ona wpływa na reakcje i zachowania
    • poznać potrzeby - poniżej link do materiału krótko obrazującego piramidę potrzeb Maslowa

    https://jamboard.google.com/d/1H3wg93rG4AZk0GE7PYR6v6TEXIYPmaJDUNjlGU77kkA/edit?usp=sharing

     

                Życzę wielu dobrych relacji i udanych, owocnych rozmów  bez agresji, atakowania się nawzajem, pełnych ciepła, zrozumienia  i życzliwości.

                                                                    Ewa Kowalska

      • WAŻNE

      • Bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i opiekunów oraz nauczycieli

        Szanowni Państwo Dyrektorzy, w związku z rozpoczęciem nowego roku szkolnego 2021/2022, chcemy kontynuować pomoc dzieciom i młodzieży przeżywającym kłopoty i trudności, spowodowane m.in. skutkami izolacji rówieśniczej podczas epidemii COVID-19 oraz zapewnić im adekwatne wsparcie psychologiczne.

        Od 6 września działa całodobowa, bezpłatna, ogólnopolska infolinia dla dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów. Pod numerem telefonu 800 800 605 dzieci i młodzież, ale także rodzice, nauczyciele i pedagodzy będą mogli uzyskać profesjonalną pomoc doświadczonych psychologów, pedagogów i prawników.

        Aby skorzystać z pomocy wystarczy zadzwonić na infolinię, gdzie profesjonalni konsultanci odpowiedzą na wszystkie pytania, doradzą, co można zrobić w danej sytuacji. Rozmówcy nie muszą się przedstawiać, mają zapewnioną dyskrecję i anonimowość.

        Zachęcamy także do skorzystania z kontaktu mailowego pomagamy@1815.pl

        W załączeniu przekazujemy plakat i zachęcamy do upowszechnienia informacji w szkołach i placówkach.

        Z wyrazami szacunku

         

        Departament Wychowania i Edukacji Włączającej

        Ministerstwo Edukacji i Nauki

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa Sportowa z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego nr 8 w Oświęcimiu
      • 33 842-39-54
      • ul. Słowackiego 41 32-602 Oświęcim Poland
      • Kierownik gospodarczy 33 841 17 60 Kierownik hali sportowej 33 841 17 61 e-mail do kierownika hali: halasportowa@sp8oswiecim.edu.pl Pedagog/psycholog 33 841 17 62 Intendentka 33 841 17 63
  • Galeria zdjęć

      brak danych