• Godziny dyżurów:

     

     

    PSYCHOLOG SZKOLNY

    mgr Ewa Kowalska

    PEDAGOG SZKOLNY/ SPECJALNY

    mgr Edyta Kowalik

    PONIEDZIAŁEK 1030 - 1430 800 - 1200
    WTOREK 835 - 1415 930 - 1430
    ŚRODA 1000 - 1500 800 - 1100
    CZWARTEK 710 - 910 900 - 1500
    PIĄTEK 730 - 1230 915 - 1315

     

     

      • Sport to zdrowie i siła- sport mózg i mięśnie rozwija

      • 11.03.2024 10:34
      •                  Sport to zdrowie i siła- sport mózg i mięśnie rozwija.
        Zdjęcie ze strony Depositphotos.com

                    Nadszedł  gorący czas dla rodziców uczniów, którzy już w przyszłym roku szkolnym rozpoczną naukę w klasach pierwszych. Niektórzy z Państwa taką decyzję już podejmowali, bo mają starsze dzieci,  dla innych jest to pierwsze takie doświadczenie.  Odwiedził nas ostatnio były uczeń naszej szkoły. Rozmawialiśmy o tym dlaczego warto jest podjąć naukę w szkole sportowej. Oto kilka wniosków z naszej rozmowy i być może jednocześnie wskazówek dla niezdecydowanych jeszcze rodziców.

         
        • Regularna aktywność fizyczna wzmacnia sprawność, kondycję, układ mięśniowy oraz szkieletowy. Ruch doskonale wpływa na samopoczucie. Dostarcza hormonów szczęścia – endorfin.  Aktywność ruchowa pomaga zachować większą odporność na choroby i szybciej je zwalczać.  Jeśli dziecko nauczy się dbać o swoje zdrowie pozwoli mu to w późniejszych latach zachować sprawność  i  cieszyć się życiem.
         
        • Z punku widzenia psychologicznego zdrowa rywalizacja, udział w zawodach, dyscyplina, która panuje na zajęciach uczą dziecko rozróżniać emocje, rozumieć je oraz pokonywać  trudności, które napotyka. Dziecko uczy się traktować porażkę jako doświadczenie, które pokazuje mu nad czym ma pracować. Uprawiając sport rozumie, że nie zawsze wygrana oznacza miejsce na podium , czasem po prostu wygrywa się ze sobą. Wygrana to np. pokonanie danego dystansu w lepszym, niż poprzedni  czasie. Uprawianie  sportu  łączy się tez z nauką umiejętności radzenia sobie ze stresem.
         
        • Gry zespołowe wymagają współpracy, kontaktów interpersonalnych. Pomagają kształtować interakcje z drugim człowiekiem oraz współdziałać w realizacji wspólnego celu. Dziecko uczy się szybciej nawiązywać współpracę z innymi. Uczy się łączyć swój cel z celem całej drużyny. Każdy sukces daje mu większą siłę i  dodaje pewności siebie.
         
        • Uprawianie sportu  wpływa również  na pracę mózgu. Systematyczny ruch oddziałuje pozytywnie na  sprawność funkcji poznawczych, szczególnie pamięci i koncentracji uwagi.  Aktywność fizyczna wpływa na procesy myślowe. One z kolei ułatwiają radzenie sobie z nauką w szkole. Poprzez ruch trenujesz mózg.
          ( w opracowaniu wykorzystano tekst przygotowany przez praktykanta M. Króla)

         
      • Wróć do listy artykułów
  • Obudź w sobie empatię....

                Każdy człowiek mały i duży ma potrzeby. Potrzeby  domagają się zaspokojenia. Wpływają na to, jak działamy, zachowujemy się   i jakie podejmujemy decyzje. Już małe dziecko płaczem komunikuje brak w jakimś zakresie :  „ zauważ mnie, zmień pieluchę, jestem głodny, przytul mnie”. Rodzic krzyczący na dziecko również wyraża potrzebę np. zrozumienia, nawiązania relacji, przestrzegania zasad, porządku.

                Niewiele mówimy o naszych potrzebach, rzadko komunikujemy innym,  co czujemy, co jest dla nas ważne. Przy dzisiejszym tempie życia częściej rozmawiamy „ służbowo” , wydajemy polecenia, ustalamy obowiązki, żyjemy pod presją terminów. I niestety często i łatwo  oceniamy, krytykujemy, walczymy ze sobą,  kto ma racje. Nie nastawiamy się na odczytywanie intencji podczas rozmowy, nie zauważamy tego czego nie widać gołym okiem. Tu przydatna jest metafora góry lodowej. Widzimy tylko jej czubek np. czyjeś zachowanie, słowa, reakcje  ale nie widzimy, a czasem nie chcemy widzieć  jego głębszych przyczyn ,tego co jest pod spodem, z czego one wynikają. A to właśnie  jest ważne.

     

    Co możemy zrobić?

    • słuchać uważnie siebie nawzajem, pozwolić każdemu wypowiedzieć się, a nie tylko myśleć nad ciętą odpowiedzią, której udzielimy
    • wysłuchać każdej strony konfliktu i szukać rozwiązań uwzględniających potrzeby każdej  strony
    • zwracać uwagę na empatię, uważność w relacji z drugą osobą, dostrzegać jej uczucia, potrzeby
    • być w kontakcie z samym sobą,  swoimi emocjami, potrzebami
    • zadbać o swój własny dobrostan
    • budować w kontakcie z innymi empatyczną, bezpieczna przestrzeń, służącą otwartości
    • mówić językiem spokojnym, ze zrozumieniem,  (wg Rosenberga to język żyrafy) a nie agresywnym, oceniającym, złośliwym, atakującym, przyklejającym etykiety (wg Rosenberga to  język szakala)
    • wyrażać swoje potrzeby bez atakowania innych
    • nazywać swoje emocje i emocje innych - z czymś, co  jest nazwane łatwiej można sobie poradzić
    • pamiętać o tym, ze każdy ma swoja historię i często ona wpływa na reakcje i zachowania
    • poznać potrzeby - poniżej link do materiału krótko obrazującego piramidę potrzeb Maslowa

    https://jamboard.google.com/d/1H3wg93rG4AZk0GE7PYR6v6TEXIYPmaJDUNjlGU77kkA/edit?usp=sharing

     

                Życzę wielu dobrych relacji i udanych, owocnych rozmów  bez agresji, atakowania się nawzajem, pełnych ciepła, zrozumienia  i życzliwości.

                                                                    Ewa Kowalska

      • WAŻNE

      • Bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i opiekunów oraz nauczycieli

        Szanowni Państwo Dyrektorzy, w związku z rozpoczęciem nowego roku szkolnego 2021/2022, chcemy kontynuować pomoc dzieciom i młodzieży przeżywającym kłopoty i trudności, spowodowane m.in. skutkami izolacji rówieśniczej podczas epidemii COVID-19 oraz zapewnić im adekwatne wsparcie psychologiczne.

        Od 6 września działa całodobowa, bezpłatna, ogólnopolska infolinia dla dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów. Pod numerem telefonu 800 800 605 dzieci i młodzież, ale także rodzice, nauczyciele i pedagodzy będą mogli uzyskać profesjonalną pomoc doświadczonych psychologów, pedagogów i prawników.

        Aby skorzystać z pomocy wystarczy zadzwonić na infolinię, gdzie profesjonalni konsultanci odpowiedzą na wszystkie pytania, doradzą, co można zrobić w danej sytuacji. Rozmówcy nie muszą się przedstawiać, mają zapewnioną dyskrecję i anonimowość.

        Zachęcamy także do skorzystania z kontaktu mailowego pomagamy@1815.pl

        W załączeniu przekazujemy plakat i zachęcamy do upowszechnienia informacji w szkołach i placówkach.

        Z wyrazami szacunku

         

        Departament Wychowania i Edukacji Włączającej

        Ministerstwo Edukacji i Nauki

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa Sportowa z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego nr 8 w Oświęcimiu
      • 33 842-39-54
      • ul. Słowackiego 41 32-602 Oświęcim Poland
      • Kierownik gospodarczy 33 841 17 60 Kierownik hali sportowej 33 841 17 61 e-mail do kierownika hali: halasportowa@sp8oswiecim.edu.pl Pedagog/psycholog 33 841 17 62 Intendentka 33 841 17 63
  • Galeria zdjęć

      brak danych